Yahoo Site Explorer går nu i graven

Efter att det pratats om det länge har nu Yahoo Site Explorer sedan i förrgår definitivt gått i graven. Som användare uppmanas man att fortsättningsvis uppsöka Bing Webmaster Tools för information om hur ens hemsida indexeras och exempelvis får tillbakalänkar.

Yahoo Site Explorer var ett verktyg som lät en få se hur söktjänsten Yahoo såg på- och indexerade ens sajter och alla som varit minsta lilla nyfikna på sökmotoroptimering har säkert använt det både en och två gånger. De data som tillhandahölls har av många och under flera år nära på hanterats som ren fakta.

Styrkan hos Yahoo Site Explorer låg ofta i att de bjöd på en mer generös rapport än vad Googles motsvarande verktyg (Google Webmaster Tools) gjorde. Där Google kunde tyckas hålla inne på mycket data och inte verkade vilja redovisa allt de egentligen visste, redovisades det på Yahoo rikt och ingående. Med några variabler i en sökning kunde man dessutom enkelt filtrera denna data och se saker som unika länkande domäner, med mera.

Det var hösten 2010 som Microsoft och Yahoo inledde första fasen i sitt tioåriga samarbete. Yahoo började visa sökresultat från Bing och i gengäld hanterade Yahoo för annonsförsäljningen får båda söktjänsterna. Man uppskattade där och då att det skulle ta cirka två år för att implementera hela samarbetet fullt ut. Att Site Explorer nu integrerats i Bing Webmaster Tools är ett logiskt steg på denna resa – en resa som ytterst handlar om att göra Google mer än bara lite svettiga.

Kommer man att lyckas?

Den sökandel som Bing och Yahoo tillsammans räknar hem är betydande men variationerna mellan marknader är enorm. I Sveriges söklandskap är de exempelvis fortfarande bara marginella, men sådant kan ändras ganska fort. Om eller när det sker läser du mer om det här.

Tack för allt, Yahoo Site Explorer. Vila i frid.