Yahoo & Microsoft tar upp kampen mot Google

Google har under många års tid dominerat marknaden vad gäller sökningar på Internet, men nu ser det ut som att det äntligen kan bli lite konkurrens. Yahoo och Microsoft har nämligen slutligen nått fram till en överenskommelse vad gäller såväl sökteknik som sökannonsering.

Överenskommelsen som sträcker sig tio år framåt i tiden innebär att Yahoo kommer att använda sig av Microsofts nya sökmotor Bing på sina sajter, samtidigt som de kommer att hantera marknaden för sökordsannonsering i det gemensamma nätverket.

Genom denna ökade spridning hoppas de båda aktörerna på att de skall kunna hota Google vad gäller sökmotoranvändandet framöver. Dessutom hoppas Microsoft givetvis också på att detta skall ge deras nya sökmotor en extra skjuts framåt. Vad som framkommit såhär långt så är det främst från Yahoos sökmotor som andelar plockats.

För oss som arbetar med sökmarknadsföring på Getupdated känns det här givetvis spännande då det även för vår del i många år egentligen enbart handlat om att få våra kunder att synas på Google. Nu kan det på sikt bli relevant att driva trafik genom sökmotoroptimering och sökordsannonsering via det nya och utökade Yahoo-Microsoft-nätverket med.

Läs mer om den överenskommelse som Yahoo och Microsoft nått på DN, SvD och IDG.