Webbdesign och trender nu och 2015

Antalet mobila användare ökar varje månad och anses snart vara den största gruppen av användare. Med Responsive design menas att man har en hemsida som lätt kan ses av en
Android-enhet/IPhone och Surfplatta tillsammans med traditionella stationära datorer. Hemsidaens användare är kunder och om de inte enkelt kan använda din hemsida så kommer de att ta sin verksamhet någon annanstans. Den lyhörda designen gör att din hemsida anpassar/skalar sin skärmstorlek till rätt passform och på så sätt får kunden den den bästa möjliga användarupplevelsen.

Platt design

När vi talar om designen av hemsidaen så är det den platta designen som är i hetluften. Avlägsnandet av skuggor, avfasningar, mönster och strukturer är det som skapar en ”platt” design. Designen upplevs då som enkelt men ändå elegant med rena linjer med element som visas smidigt och minimalistisk. Färger/bilder bidrar även till att verksamheten får liv. En stor fördel med denna design är att den är väldigt snabb att ladda!

Mer Scroll

Hemsidaer med flera sidor är trevligt eftersom du har mer SEO makt, men för dem som har en Smartphone eller Surfplatta så är det svårare med klick än att bläddra. Med detta i åtanke kommer fler sidor att utformas med antingen enstaka sidor eller paneler som kan rullas genom att möjliggöra enklare gränssnitt med den mobila publiken.

Typografi

Finns det någon som fortfarande använder Times New Roman? Högkvalitativa teckensnitt finns nu tillgängliga till ett rimligt pris vilket innebär att små och medelstora företagare kan starta en marknadsföringskampanj för både print och online med matchande teckensnitt som demonstrerar stil och finess.

Stora bilder

Bilder har alltid varit ett fantastiskt sätt att uttrycka idéer på nätet. Detta framgår idag mycket av populariteten av Instagram. En utmärkt designmetod är att utnyttja kraftfulla bilder med text overlay som ett sätt att snabbt marknadsföra idéer till användarna

Infographics

Hand i hand med stora bilder går Infographics som är ett utmärkt sätt att visa en hel del information i ett och samma utrymme.

2015 – ett bra år för framgång

Som ni kan se, har en hel del av tendenserna utgått från de behov som den ständigt växande mobila webbanvändaren har. Många av dessa idéer har funnits i flera år och är nu ”utlovade” även för mobila användare.

Konsumenterna kommer alltid vilja uppleva något som är funktionellt, snabbt och som samtidigt är visuellt tilltalande. För dem som funderar på att redesigna sin webbsida i en nära framtid så anser vi att webbdesigntrenderna 2015 kommer att vara ett bra år för framgång.