Vilka sökord skall jag välja till min AdWords kampanj?

Här är några punkter som är bra att tänka på.

  • Det är viktigt att tänka som kunden. Om du exempelvis säljer kaffekoppar så fråga dig själv ”om jag vill köpa en bra kaffekopp, vad skulle jag skriva i sökfältet?” Skriv sedan ner dina idéer och utöka med synonymer och alternativa fraser.
  • Välj allmänna eller specifika sökord beroende på dina mål. Använd mer specifika sökord där varje sökord är kopplat till en annons för att få hög relevans på din trafik. Med väldigt specifika ord så når man dock inte ut till så många och man kan missa en hel del potentiella kunder. Använder du allmänna och breda ord så kommer du få mycket visningar och synas mycket men större del av trafiken kommer inte vara relevant för dig. Ofta är det bra med en blandning av de båda och att man kontinuerligt lägger till de mer specifika sökorden som funkar bäst och efterhand pauser de mer allmänna som man ser inte ger några affärer.
  • Använd gärna AdWords sökordsverktyg för att få idéer till fler sökord. Du kan här också se konkurrensen och sökvolymer på sökorden. Hittar du sökord som du vill lägga till så kan du gör det direkt till dina befintliga kampanjer. Sökordsverktyget hittar man under fliken ”Möjligheter” i ditt AdWordskonto. Mer info om hur du använder sökordsverktyget hittar du här.
  • Använd dig av negativa sökord. Om man vet att det finns sökord där chansen är väldigt liten att det leder till en konvertering så kan man exkludera det sökordet från annonsgruppen eller hela kampanjen. Exempelvis kanske man har en annonsgrupp som heter ”Designade kaffekoppar” men man vill inte ha trafik från användare som söker på ”designa egna kaffekoppar” eftersom man inte kan erbjuda detta. Då läger man detta som ett negativt sökord vilket leder till att annonserna inte visas när man söker på ”designa egna kaffekoppar”. Mer information om negativa sökord hittar du här.