Konverteringsoptimering
Vill du prata med en av våra projektledare?
Vill du ha hjälp med konverteringsoptimering?
Ökad trafik leder till fler konverteringar, eller? I de allra flesta fall betyder fler besökare också fler konverteringar. Men tänk om du hade kunnat öka konverteringsgraden och få fler av dina besökare att beställa produkter och tjänster eller kontakta dig för offert. Vi hjälper dig med konverteringsoptimering, vilket helt enkelt betyder att vi hjälper dig se till att fler besökare gör det du vill att de ska göra på din sajt.
Vad är konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering betyder att man arbetar för att få sina besökare att göra det man vill att de ska göra på sin sajt. Det handlar om att göra det enkelt för dina besökare att hitta konverteringsmöjligheterna. En konvertering kan betyda olika saker för olika webbplatser. Det kan vara att:
- Beställa en produkt
- Be om en offert
- Fylla i ett kontaktformulär
- Prenumerera på ett nyhetsbrev
Det kan finnas flera konverteringar på samma sajt och de kan ha olika stor betydelse för er affär. En makro-konvertering är en större konvertering som har en direkt inverkan på er affär, te.x en offertförfrågan eller ett köp. Mikro-konverteringar har en indirekt påverkan på affären och kan te.x vara; anmälan till nyhetsbrev, nedladdning av PDF-filer eller besök på många sidor.
Ökad konverteringsgrad
Konverteringsgraden är den del av dina besökare som gör en konvertering. Det betyder att ökad trafik till din sajt kan resultera i fler konverteringar, men att konverteringsgraden kan förbli densamma. Det är därför viktigt att jobba med konverteringsgraden som måttstock för att se hur bra din sajt presterar.

Varför konverteringsoptimering?
Uppfyllda förväntningar och lätt att hitta
Konverteringsoptimering handlar först och främst om att se till att sajten fungerar enligt besökarnas förväntningar. Men det handlar också om att göra det enkelt att hitta det man letar efter. Uppfyllda förväntningar och enkel navigering är grundpelarna i varje konvertering.
Mer kostnadseffektivt och högre avkastning
Men inte nog med det, det är även mer kostnadseffektivt för dig att arbeta med att öka din konverteringsgrad än att hitta fler besökare. På ett eller annat sätt betalar du säkert redan idag för besökare till din sajt, oavsett om det är med annonser eller med sökmotoroptimeringsarbete. Genom att öka konverteringsgraden för dina besökare, ökar du även avkastningen av den investeringen.
