Vad händer inom e-handeln?

e-handel

Idag höll PostNord sitt årliga E-handelsforum i Borås och närmare 600 personer var där för att lyssna på trender, utmaningar och lösningar med ett internationaliserings perspektiv. E-handeln ökar ständigt och det första steget för många av våra svenska e-handlare är såklart de övriga nordiska länderna men steget ut i resten av världen är inte långt därifrån. Dagen har bjudit på flera intressanta talare och vi tyckte oss uppfatta några spännande trender som troligtvis kommer spela stor roll för en lyckad e-handelssatsning.

Personalisering

Varor finns det överallt och konkurrenterna är många när man även börjar konkurrera med övriga världen. Hur vinner man då kunden? Jo, genom att skapa en personlig upplevelse för kunden där de får erbjudanden och nyhetsbrev som är personligt riktade till just dem. Utmaningen här är att skapa en personlig upplevelse utan att de känner sig förföljda eller att det inkräktar på deras privatliv.

Omnikanal

Tillsammans med personaliseringen vill kunden även ha en sömlös upplevelse. De vill kunna gå från online till offline utan störningsmoment. ICA visade ett otroligt intressant filmklipp om hur deras verksamhet skulle kunna se ut som en omnikanal där handlingen kunde ske på mobilen, i butiken och med smidig leverans direkt hem. Vårt köpbeteende förändrar sig i och med en starkare e-handelstrend men butikernas roll är absolut inte förbi, däremot kommer deras funktion troligtvis att se annorlunda ut i framtiden.

Brick & Click

Fysiska butiker och e-handel är inte nödvändigtvis motsatser. Många ser en stark korrelation mellan hur butikerna stöttar e-handeln och ger kunderna just den omni-upplevelse de uppskattar. Flera webbshoppar jobbar med Click&Collect eller liknande där varor kan köpas och sedan hämtas direkt i butiken. Marian Salzman, CEO på Havas PR North America, pratar om hur butikerna mer och mer kommer bli ett Showroom där vi förförs visuellt och sedan enkelt kan klicka hem varorna och få dem levererade på våra egna villkor. Enligt henne är det inte frågan om Brick vs. Click längre: ”A brick without a click is soon out of business”. Framtiden kommer ligga i hur man kan skapa en sömlös och enkel upplevelse för kunden mellan fysiska butiker och e-handel.

Några återkommande tips under dagen om hur du lyckas med e-handel:

  • Skapa en friktionsfri användarupplevelse
  • Ge kunden en personlig upplevelse
  • Var där dina under är och socialisera med dem
  • Använd ett smidigt betalningssystem som fungerar på mobilen
  • Erbjud flera leveranssätt anpassade efter den lokala marknaden
  • Skapa lokalt content och översätt alla texter till det lokala språket