Vad är syftet med er hemsida?

”Vad är syftet med er hemsida?”

Där har ni den, frågan som får personerna mitt emot mig i konferensrummet att skruva lite på sig och fingra på sina papper. Allt som oftast får jag något luddigt till svar;
– ”Stödja vår säljorganisation och fungera som… *host*… Nej men det är väl kanske det?”
– ”Underlätta för våra kudner att överblicka… ehr… alltså, vi ser det som”.

I sällsynta fall får jag något ärligt till svar. Någon som faktiskt rakt av vågar säga ”Vi har inget” eller ”Det är mest ett väldigt dyrt digitalt visitkort”. För så är det faktiskt, i de flesta fall finns inget genomtänkt syfte med hemsidan. Den skaffades för att alla andra hade hemsidor och sen slängdes det nödtorftigt upp något material på sidan som sedan uppdateras enbart om kniven verkligen trycks mot strupen.

Det finns naturligtvis undantag från detta. Många e-handlare, förvånansvärt ofta små sådana, arbetar väldigt aktivt efter ett uttalat syfte och mot ett tydligt mål med sin hemsida. De har järnkoll på vad varje investerad krona på Google Adwords ger dem och vet exakt vad som ska göras de kommade fyra veckorna. Men det här är en liten minoritet. Direkt försäljning via hemsidan är dessutom det tydligaste och enklaste av syften.

Jag tycker mig se en generell trend bland de företag jag träffar.

Känns situationen bekant? Kan du som läser detta svara på frågan? Ta någon minut att fundera på det.

Vad är syftet med er hemsida?

Om du just kom på dig själv med att inte ha något svar eller mumlade något luddigt du knappt trodde på är du mer än välkommen att höra av dig till oss på Getupdates Medieplanering. Om du motförmodan tillhör det lilla fåtal som kunde svara rakt och tydligt får du gärna höra av dig i alla fall för att diskutera hur en sådan strategi kan omsättas i praktiken.

 

 

Glad Påsk,
/ Björn