Vad är Google My business?

Google har i år tagit nästa steg på vägen mot att bli den mest använda tjänsten på nätet, genom att släppa en uppdatering av deras Google+ för företag, som numera heter Google my business.

Uppdateringen har rullats ut över hela världen och har man inte blivit uppdaterad så ska man bli det inom en snar framtid. Nämnvärt är att det är en grupp utvalda Google-användare som varit med och tagit fram denna uppdatering genom att svara på frågor, jobba med felsökning och testa gränssnitt, detta är dock ett ganska vanligt arbetssätt för Google.

Vad innebär Google my Business?

Google menar att du med de senaste ändringarna ska kunna
• Bygga upp ditt varumärke på både Google sök samt Google+
• Bredda och engagera din målgrupp med intressant innehåll

Med detta menar man att med en välfylld och aktiv Googlesida så har man större chans att synas i det organiska söket. Man har samlat ”det bästa av Google” på ett och samma ställe, vilket innebär att du ska kunna redigera information kring ditt företag, marknadsföra företaget samt få insikt i vad dina kunder tycker om din verksamhet, på samma ställe.

Den största fördelen är att du kan kommunicera med dina kunder på ett sätt som fungerar lite som den sociala media som kunderna är vana att kommunicera i, man kan dela information med kunderna och svara på frågor samt få feedback direkt från kunderna. Man har även samlat andra tjänster på den nya sidan, så som Google analytics som visar besöksstatistik och dylikt.

Passar alla företag
Även om informationen som kommit från Google själva hintar om att denna ändring ska gynna framförallt småföretagare, så kan även större organisationer dra fördelar av den nya uppdateringen. Google har kategoriserat de olika typer av företag man kan registrera och skapat tre olika val. Det första valet heter ”storefront”, på svenska översatt till ”Exteriör av lokaler”, vilket innebär att man driver en verksamhet som finns få ett specifikt ställe, så som frisörer, butiker, hotell och liknande. Det andra är ”service area”, som på svenska innebär ”Serviceområde”, och innebär serviceyrken så som rörmokare, taxiförare, advokater mm. Det sista valet är ”brand”, alltså varumärke, som t ex produkter, idrottslag, band, ändamål m.fl. De två första två valen skickar användaren till en karta för att hitta existerande lokala företag (eller lägga till nya), medan brand-valet skickar dig till att skapa en icke-lokal Google+ sida. Det sistnämnda valet passar därför bäst för företag som inte jobbar lokalt utan kanske har ett större arbetsområde. Har man 10 platser/butiker eller liknande och uppåt ska man använda sig av Google My Business Locations, annars är det Google my business som gäller.

När man har skapat sin sida så ser man skillnaden från tidigare Google+. Sidan har ett nyhetsflöde, information kring företaget samt verktyg för att mäta statistik och dylikt. Det liknar en profilsida och tanken är att man ska profilera sitt företag på denna sida. Nyhetsflödet skapas utifrån sidor som man väljer att lägga till i sina s.k. cirklar och här kan företagets egen sida gynnas av att man följer sidor inom samma bransch som sig själv. Man kan även välja i vilket land/område som man vill synas, samt vilken målgrupp som man vänder sig till.
Google har även gjort det lättare att navigera till alla sina affärsapplikationer på ett och samma ställe, och man kan även växla mellan olika profiler, utan att behöva logga ut från sidan man befinner sig på.

Den stora förändringen
Tidigare har man bara kunnat spekulera i att det gynnar företag att ha en Google+ sida eller en Google places till sitt företag, men nu med denna uppdatering så ser vi att det faktiskt är sant. Google skriver själva att man har större chans att synas högt i det organiska sökresultatet om man skapar en Google sida som även är kopplad till företagets hemsida.

Linking a Google+ page and your website is useful because:
• It helps you connect with your friends, fans, and customers.
• It provides Google with information that we can use to help determine the relevancy of your site to a user query on Google Search.

Vill man synas högt i Googles organiska sök så bör man alltså koppla sin hemsida till sin Googlesida. Tycka vad man vill om detta, men man kan absolut påstå att detta är ett steg mot att Google i framtiden kommer att vara mer kräsen när det kommer till vilka sidor som syns i deras sökresultat. Troligtvis så jobbar man mot att öka vikten av en uppdaterad och levande Googlesida bland företag, för att få mer kontroll och ett ännu bättre sökresultat för användaren. Detta innebär för Google själva att deras användare tvingas bli mer aktiva i deras nätverk, vilket de förmodligen hoppas leder till ett uppsving för hela Google+.