Syns du på lokala sökningar?

Konkurrensen hårdnar kring de lokala sökträffarna i och med att Google gjort om det lokala sökresultatet, vilket vi skrivit om tidigare. Men varför ska man som företag satsa på att synas lokalt?

Satsa på att synas där era potentiella kunder är

Den viktigaste anledningen till att ni som företag ska satsa på att synas på lokala sökord och lokala sökträffar är att det är här dina potentiella kunder befinner sig. För en butik eller ett företag med ett lokalt serviceområde så är det inte relevant att vara synliga över hela landet. Era kunder befinner sig i er närhet och det är mer effektivt att rikta er marknadsföring dit.

Ta kontroll över bilden av ert företag online

En stor del av optimeringen för att synas på lokala sökningar handlar om att ta kontroll över bilden som finns av ert företag online. Se till att era bilder och sociala medie-profiler är uppdaterade och fräscha. Ta kontroll över ert företag på Google My Business, Yelp och Reco. Då har ni möjlighet att ladda upp bilder, lägga till beskrivningar och besvara recensioner.

Se till att ni korrekta kontaktuppgifter

Sökmotorerna samlar ihop information från flera olika platser på nätet och kopplar ihop de delar de tror hör samman. Det betyder att korrekta adressuppgifter ger starkare signaler till sökmotorerna om vart ni befinner. Detta gör det i sin tur möjligt för er att ranka bättre på lokala sökningar. Det betyder också att felaktig information om ert företag kan påverka er lokala ranking negativt eftersom sökmotorerna hittar olika uppgifter om vart ni finns och hur man kommer i kontakt med er. Men oavsett effekt på ranking så är det alltid bäst att se till att potentiella kunder hittar rätt kontaktuppgifter till er.

Skapa lojalitet hos era kunder

Nöjda och lojala kunder är troligare att lämna bra recensioner. Recensioner uppmärkta med strukturerad data visar stjärnor direkt i sökresultaten och kan på längre sikt leda till mer klick. Miriam Ellis på Moz skrev i veckan en intressant artikel om hur man uppmuntrar lojalitet hos sina kunder och med ett speciellt fokus på mindre, lokala företag. Hon studerade bra och dåliga recensioner som företagen fått online och kom fram till några bra tips för att skapa lojalitet hos kunder.

Uppvisa kvalité

Inte bara genom att berätta om er höga kvalité och långa erfarenhet. Utbilda kunderna i ert område, berätta och förklara så kan de dra sina egna slutsatser om hög kvalité.

Uppvisa kunskap

Alla på företaget behöver inte kunna svaret på alla frågor. Men det är viktigt att alla inom företaget vet vem de ska fråga när de inte vet svaret på en kundfråga. Det är värt att ha kunnig personal som kan representera ert företag på ett bra sätt.

Välkomna kunderna

Det är viktigt att kunderna känner sig välkomna och det gäller lika mycket i era fysiska lokaler som på er webbplats. Se till att er sajt är användarvänlig, snygg och enkelt. Återkommande besökare uppskattar att det är lätt och enkelt att interagera med er.

Var kreativa

Mindre, lokala butiker och serviceföretag har möjligheten att vara lite extra kreativa i servicen till sina kunder som större företag inte kan eller har möjlighet till. Sätt ett ansikte på kunden och ge dem anpassad service.

Det är ofta små saker som får kunderna att komma tillbaka gång på gång. Och för många av era kunder startar det med en sökning på Google. Se till att hela deras upplevelse av ert företag är lika positiv. Kontakta gärna oss på Getupdated för hjälp med att lägga upp konto i Google My Business eller stärka er lokala närvaro på internet.