Spådomen som slog in

I posten Getupdated stärker ett redan starkt team för att möta stor efterfrågan (29/10 2008) siade allas vår Senior Seo Technician & PPC Consultant Fredrik om framtiden i och med konjunkturskänningarna. Han tyckte, trots dessa, att framtiden såg ljus ut eftersom andelen av reklamkakan som läggs på internet skulle öka och till skillnad från andra annonsmedia så kunde både sponsrade länkar och sökmotoroptimering gynnas av en konjunkturavmattning. Argumenten var att företag i lite kärvare tider tittar mer noga på var de lägger sina pengar. Båda områdena (PPC och SEO) är ju extremt mätbara och ger jämförbart bättre avkastning än andra kanaler och det gör att takten på överflyttningen av reklaminvesteringar kan öka när konjunkturvindarna blåser snålare.

I dagens eMarketer bekräftas spådomen:

”During tough times, more marketers are adopting digital marketing techniques.
Over 90% of marketers polled by eMetrics said they would increase or maintain their spend on e-mail advertising, and more than 83% said the same about paid search.”

Det finaste med spådomen är att den håller i sig även när vindar blåser annorlunda. Annonsörer har nämligen alltid allt att vinna på mätbar annonsering och marknadsföring. Det ger en unik möjlighet att inte bara generera, utan dessutom konvertera och, inte minst, optimera.