Söktrender i över ett decennium

I 11 år har vi på medieplaneringen utfört en undersökning om svenska Internetanvändarnas sökbeteende. Undersökningen är den största av sitt slag och därför är jag givetvis väldigt stolt över den. Först i år väljer vi att dela med oss av delar av resultatet för andra utöver våra kunder. Resumé skrev en artikel om vår undersökning och vi har gått ut med en infographic innehållandes statistik från undersökningen som laddas flitigt ner från vår pressrelease.

Det unika med vår undersökning är att vi kan se på trender genom de år som vi utfört den, då vi delvis ställt samma frågor. De första åren som undersökningen gjordes riktade vi in oss mycket på tryckta och digitala kataloger och de senaste åren har fokus legat på sökmotorer, sociala medier och även beteende kring e-handel.

Statistiken är tydlig, vi ser hur användningen av tryckta kataloger rasat i takt med att användningen av digitala kataloger ökat för att sedan några år tillbaka ersättas av sökmotorer, då främst idag Google. Vi kan även se hur Google slog ut Altavista och Yahoo för några år sedan.

Vi kan även se att sökmotorer används nästan lika mycket i alla åldersgrupper, något som förvånar våra kunder. Vår undersökning besvaras av personer i åldrarna 15-80 år och vi kan se att det bara är 2% fler i åldersgruppen 15-22 som använder sökmotorer i första hand mot åldersgruppen 56-80 år. Jag brukar dra exemplet om min morfar som fyller 92 år i veckan. Han är aktiv på facebook och driver en egen blogg. Han och hans vänner har hängt med i de breda trenderna.

Vi har rekommenderat våra kunder att utefter hur deras målgrupp söker placera sina medieinvetseringar i respektive media. Investeringarna har utefter sökresultatet gått från tryckt katalog år 2002 till digital katalog runt 2005 för att därefter ersättas mer och mer av sökmotorerna. Vi kan sortera ut statistiken per, ort, kön, ålder, boendeform och inkomst. Samt ser skillnader i olika branscher på val av sökväg.

Under hösten kommer vi att lansera tjänsten ”målgruppsanpassad statistikrapport”. Där egentligen vem som helst kan köpa en rapport på sökbeteendet över just sin målgrupp. Har du frågor kring detta är du varmt välkommen att kontakta oss på medieplaneringen.

Trevlig sommar
Sara Sigge

Trackbacks