Sökordsmarknadsföring i annonskonjunkturen

Traditionell annonsering i tryckt media – dagstidningar och kvällspress – har fått sig rejäla törnar av de ekonomiska lägen som rått under en tid. IRM spår i sin prognos för 2009 att storstadstidningarna kommer förlora 23 procent av sina annonsintäkter och kvällstidningarna 21 procent, vilket verkligen sätter en ganska ordentlig kniv mot strupen på en hel del aktörer i den branschen. Knivigast blir det för gratistidningarna (minus 16 procent) som ju är helt beroende av annonspengar, utan prenumerationsintäkter att luta sig iallafall lite mot.

Analysföretaget IDC redovisar att nedgångar även finns att finna i digital marknadsföring och annonsering på Internet. Under andra kvartalet i år sjönk annonsintäkterna på webben med 5 procent globalt och det väntade tappet i Sverige är 1 procent.

Nu är det ju inte så otroligt konstigt att annonsinvesteringar minskar lite under lågkonjunkturer och de flesta anser nog att annonsmarknaden vänder i samma vända som konjunkturen vänder. Frågan är bara exakt hur.

Internetmarknadsföring har ju som bekant stora fördelar gentemot traditionell marknadsföring i och med alla öppningar för uppföljning och mätbarhet av resultat, vilket inte minst syns i att det ekonomiska läget inte återspeglats lika hårt i de digitala annonseringsinvesteringarna. Fler annonskronor kommer därför, oavsett konjunktur, flyttas från traditionell marknadsföring till Internetmarknadsföring.
Huruvida den totala annonspengen kommer att öka råder det däremot lite delade åsikter om. Eftersom man med Internetannonsering vet mer om användarna innebär det att reklamen ideligen blir mer och mer riktad. Detta betyder i teorin mer kostnadseffektiv annonsering – vilket logiskt innebär att det någonstans, totalt sett, måste vara billigare.

Riktigt intressanta är dock prognoserna för sponsrade länkar (vilket inkluderar sökmotoroptimering) som utgör ett undantag och därmed en frisk fläkt i de annars överlag halvdystra siffrorna. Sökordsmarknadsföring spås nämligen öka med 12 procent, vilket är skoj eftersom det är precis sådant vi på Getupdated sysslar med.
Hur vi klarat oss genom det andra kvartalet är vi att se i vår delårsrapport för Q2 som dimper ner den 26:e augusti.

Läs mer:
Tufft år för dagstidningarna (DN)
Fortsatt neråt för annonser på nätet (IDG)