Sökmotoroptimering – tips på webbdagarna

Under webbdagarna i Göteborg pratade Kalle Blohm, från vårt före detta dotterbolag Mediaanalys, om sökmotoroptimering / SEO och gav dessutom sina bästa tips:

  • Unik titeltagg för varje undersida
  • Ställ dig frågan: vem är din målgrupp? Var inte överallt – då blir det ingenstans.
  • Erbjud bra innehåll som andra vill länka till. Blogga nyheter och sprid ditt budskap. Korslänka mellan egna domäner.
    IDG

Visst låter det enkelt? Det är dock inte riktigt så här enkelt, men att ta till sig ovanstående tips är verkligen ingen dålig start. Även den längsta resan börjar med ett steg.

För egen del brukar jag prata mycket om vikten av en uttalad och framför allt långsiktig strategi. Strategi bakom allt. Vilket språk som används, hur det används och var det används. Ett skapande av hög stringens med tydliga röda trådar i informationshierarkierna och relevansstrukturen på sajten, som tillsammans med ett metodiskt åtgärdande av alla eventuella tekniska missförhållanden man efter grundliga analyser stöter på brukar räcka riktigt långt. Ett bra innehåll på en tekniskt bra sajt. En levande och frisk sajt.

Men allt handlar inte om att bara synas – man vill synas på ”rätt sätt” också. Vad är ”rätt sätt”? Ja, här kommer psykologin in.

Hur söker folk efter dig? Hur ska du synas i deras blickfång och inte bara med bra placeringar på sökorden och fraserna? Hur kan man med hjälp av språk och formuleringar förmedla högsta möjliga relevans med de ca 150 tecken man har på sig i sökresultatets snippet – utan att tumma ens det minsta på sanningen?

Och tas besökaren väl om hand på sajten efter att han/hon har klickat sig in? Är det enkelt för besökaren att konvertera – att göra det man vill att han/hon ska göra på sajten? Vem är din besökare, egentligen? Och vilka besökare vill du ha? Hur når du dem?

Enbart synlighet är inte allt, men någonstans börjar det där.

Är du nyfiken på hur vi följer dig hela vägen, från högre synlighet via exempelvis sökmotoroptimering till analys och konkreta utvecklingsåtgärder för att öka avkastningen på din internetaffär? Hör av dig 🙂