Sökmotoroptimering och sökmarknadsföring ökar trots krisen

Bolag efter bolag visar dystra siffror på börsen men trots krisen står sökjätten Google stadigt. Efter börsens stängning i USA i torsdags kväll överträffade Google marknadens beräkningar. Med en kassa på 14 miljarder dollar är bolaget utrustat för förvärv och investeringar i allt från mobiltelefoner till trådlösa nät.
Enligt en ny undersökning från Jupiterresearch visar också att 9 av 10 nordiska annonsörer kommer öka sina köp av sökmarknadsföring år 2009. En förklaring till att företag vågar satsa på sökmotoroptimering i dessa tider menar VD:n på Iprospect, beror på att sökmotoroptimering är en otrolig kvalitativ och mätbar marknadsföringsform. I sämre tider är företag mer angelägna om vad de lägger pengarna på och vilken effekt det ger. Lågkonjunkturen och branschkrisen påverkar därför inte sökmarknadsföring i samma utsträckning som andra reklambranscher.

Vi på Getupdated ser på dessa siffror med stor glädje, första halvåret 2008 uppgick vår nettoomsättning till 100,3 (55,5) MSEK, en ökning med 81 procent jämfört med motsvarande period 2007. Med Jupiterresearch prognos i ryggen vågar vi tro på en fortsatt mycket stark utveckling inom bolaget.

I Storbritannien lägger företagen idag 55 procent av sin digitala marknadsbudget på sökmotoroptimering (Getupdated äger Just Search som är ett av de ledande bolagen i Storbritannien inom SEO). I Sverige är den siffran 28 procent. Detta kan vara en av anledningarna att sökmarknaden växer kraftigare i Sverige, då fler ger sig ut på marknaden. Till och med USA, där finanskrisen startade, kommer få en tillväxt på 13 % inom sökmarknadsföring enligt EITO. Även i Kina ökar omsättningen och i Japan förväntas sökmarknaden öka med 15%.

Läs mer:

IDG: Google står starkt i krisen
IDG: ”Krisen” stoppar inte sökmarknadsföringen
Eito