Sökmotor med miljötänk

Att en sökmotor kan vara en lukrativ produkt vet vi och inte minst Google har bevisat och att det finns enorma pengar i till exempel sponsrade länkarr, men att kombinera ett sådant potentiellt framgångsrecept med uttalad välgörenhet är inte något man ser folk göra varje dag.

Men idag så.

Både IDG och Expressen skriver om en tjänst som kombinerar sökningar med bistånd, Growyn.

På Growyn möts man av en vacker miljöbild och en mjuk framtoning. Skaparna avser att kanalisera delar av pengarna från sina sponsrade länkar till bra projekt inom miljö och hållbar utveckling. De har redan flera samarbetspartners, bland annat Naturskyddsföreningen.

Hoongle, vars namn är en mix av ”Google” och ”hunger”, är uppbyggd som så att varenda sökning genererar ris till en skola i ett utvecklingsland, ett koncept som de benhårt tror kommer generera både trafik och annonsörer.

Och visst är det bra idéer – att kombinera folks dagliga slösurf med bistånd och att skapa konkret välvilja av www-användares redan invanda beteenden.