SÖK för 30 år sedan

Många av våra medarbetare på Getupdated brinner för marknadsföring och har lång erfarenhet av att arbeta med detta. Det finns till och med ett par guldkorn hos oss som kan berätta historier som den som vi delar med oss av idag, om hur SÖK kunde se ut för 30 år sedan, innan Google och Internet blev vardag.

-För 30 år sedan var vi några killar som kom på en idé.
”Samla alla småannonser i en stor databas och låt folk fråga efter saker de vill köpa, annonsören får betala en liten peng varje gång vi skickar ut en annons”

Sagt och gjort. Vi startade företaget ”SLUTA LETA Linköpings Annonssökning AB.”
På den tiden fanns inte samma datorer som idag, bara scannern vi hade för att scanna in logotyper och bilder (som kostade över 800 000:-).

Vi började sälja abonnemang till företagen. Årsvisa avtal uppdelade på vilka län företagen ville synas på. Vi stansade in alla annonser i databasen (många stora Digital VAX-datorer).

För att folk sedan skulle kunna ”fråga databasen” behövde vi ha annonser och självklart även folket som skulle efterfråga dessa, så vi körde en massiv reklamkampanj.

Vi var pionjärer, och fick ett unikt avtal med Posten vilket innebar att vi kunde placera ut våra ”frågeformulär” i boxar på disken på postkontoren runt om i Sverige.
Via helsidesannonser i Kvällspressen (Dagens Industri, Expressen & Aftonbladet) gick vi ut och informerade om konceptet och i alla annonser fanns det med en frågetalong. Vi köpte reklamplats på varenda buss i Sverige och under en månad hade vi hälften av alla stortavlor i Sverige fyllda med ”SLUTA LETA”.

Låt oss säga att du sökte en ”grön Volvo, ca15000 mil, max 20 000 kr i Jönköping” så kunde du fylla i talongen och posta den till oss.
När väl frågetalongen, eller samtalet, kom in till oss stansade vi in frågan i databasen. Via ett sinnrikt program valdes sedan bara de relevanta annonserna ut från databasen. Alla annonser skrevs sedan ut med hjälp av STORA laserskrivare. Allt kuverterades sedan maskinellt och postades hem till den som frågat.

Annonsören fick betala 25 öre per annons vi skickade ut. De som frågat fick ett kuvert hem med 5-30 stycken relevanta annonser på det som man frågat efter. Annonserna kunde köpas i olika storlekar och innehålla såväl bilder som logotyper. Vi hade t.ex. en resebyrå som la in hela sin katalog i databasen!

Eftersom vårt namn var SLUTA LETA, gick vi också in som huvudsponsor för orienteringstävlingen O-Ringen. Det såg riktigt roligt ut på Sportnytt när upploppet var kantat av vimplar där det stod ”SLUTA LETA”. Vi tyckte det var riktigt roligt.

Vi byggde snabbt upp en ganska stor organisation, över 20 kontor runt om i landet och närmare 250 anställda. Det blev lite problematiskt när vi skulle anställa folk och morgontidningarna nekade oss att köpa platsannonser. Vi NO-anmälde Sveriges 7 största tidningar för konkurrensverket. Vi blev då intervjuade i Rapport och fick ett 5 minuter långt inslag där man dels beskrev hela upplägget och tog upp problemet med att vi som enligt Rapport sa ”Hotade hela Tidningsbranschen”. Chefredaktören för en av de större morgontidningarna sa i TV att han tyckte SLUTA LETA var ett slag under bältet på tidningsbranschen då dom var rädda för att bli av med alla sina eftertextannonser.

Tyvärr blev det en strid mellan tidningarna och oss samtidigt som vi drabbades av likviditetsproblem. Efter nästan 2 år blev vi tyvärr tvingade att sätta bolaget i konkurs och allt arbete försvann. Det var många, många som tyckte affärsidén var strålande men att vi kanske var lite för tidigt ute med hela konceptet.
Idag kan vi konstatera att tiden inte var helt mogen. Idag finns ju Google och datorerna är inte lika dyra som på den tiden.
– Inte konstigt egentligen att man tycker om att jobba med SÖK…
/Kåre Eriksson, medarbetare på Getupdated.