White Hat optimering är ett annat namn för sökmotoroptimering som följer Googles riktlinjer för god synlighet. Dessa handlar i grunden om att arbeta med innehåll som är intressant och unikt och en sidstruktur som är så väl användarvänlig som lättläst av sökmotorerna. I vår SEO-skola finns många exempel på hur ni kan arbeta med innehåll och sidstruktur (onpage-optimering) för att skapa bättre synlighet för er hemsida, detta är typexempel på så kallad ”White Hat optimering ”.

Bra White Hat optimering

Bra sökmotoroptimering som går hand i hand med de riktlinjer som finns handlar mycket om att skapa ett användarvänligt och värdefullt innehåll på sin hemsida. Google är informativa och berättar faktiskt relativt mycket om vad de anser är bra innehåll och hur de tycker att man borde arbeta med att göra sin hemsida så sökmotorvänlig som möjligt. Genom att följa Googles riktlinjer brukar man utöver att synas bättre i deras sökresultat dessutom placera sig bättre även i andra sökmotorers organiska sökresultat.

Riktlinjer att tänka på

Här kan du läsa mer om metoder och saker att tänka på för att utföra en tillåten sökmotoroptimering som går hand i hand med Googles riktlinjer:
» Googles riktlinjer för webbansvariga
» Googles handbok om SEO

Bakgrund:
Termerna Black Hat och White Hat kommer ursprungligen från gammalt hackarslang. ”Black Hat” är en referens till den svarta hatt som skurkar ofta hade på sig i gamla filmer. Som motsats till detta såg sig en White Hat mer som en hjälte som via hacking testade olika systems säkerhet (penetrationstester), för att ytterligare höja säkerheten på dem.


Getupdated älskar sökmotoroptimering och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.