Ett sätt att förhållandevis enkelt hjälpa din sajt till bättre förutsättningar för högre ranking är att se till att språkhanteringen på sajten är korrekt. Detta för att man vid ranking får en till språket knuten relevans.

Språk på sajten – Vad handlar det om?

Enkelt beskrivet kan man säga så här: En svensk sajt, skriven på svenska, kommer att premieras mer i det svenska sökindexet på Google.se än en norsk sajt skriven på norska. Den norska kommer däremot hävda sig bättre i det norska sökindexet på Google.no.

För att verkligen hjälpa sökmotorerna att förstå vilket språk ditt innehåll är skrivet på och i vilket sökindex du vill hävda dig bäst i är det bra att vara övertydlig med vilket språk man har sin sajt på. Denna övertydlighet skapar man med hjälp av språkdeklarationer i koden.

Många språk

Har man sin sajt översatt till många olika språk så behöver man ha en medveten strategi för hur dessa olika språk kommuniceras till sökmotorerna. Det finns här olika vägar att gå. En del använder sig av språkspecifika landsdomäner, t ex domännamn.se för den svenska versionen, domännamn.fi för den finska versionen och så vidare. Fördelar med denna metod är att självaste domännamnet ger en ledtråd om vilket språk sajten är på. Man får dessutom möjligheten att via Google Webmaster Tools manuellt förknippa dem individuellt med aktuellt språks sökindex.

Många publicerar alla tillgängliga språk på en och samma domän och då öppnas det upp för en del problem och indexeringssvårigheter.

Språket på sajten är viktigt

Google är väldigt duktiga på att över tid identifiera språk och själva indexera sajten korrekt men man vinner alltid på att hjälpa dem så mycket som möjligt på traven. Att hjälpa sökmotorerna att enklare förstå bättre är i mångt och mycket vad sökmotoroptimering handlar om. Man bör därför se till att även undersidor deklarerar vilket språk de är på, speciellt på domäner som samlar flera språk än ett eller innehåller andra språk än vad domänen antyder.


Getupdated älskar sökmotoroptimering och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.