Redirects

Redirects och ompekningar är en vanlig fälla när det handlar om att, ofta omedvetet, inte tillgodogöra sig all eventuell länkkraft. Det är exempelvis vanligt att adresser inte pekas om som de borde eller att de pekas om som de inte borde.

Pekas om som de borde

I de fall man har en sida som är nåbar via flera adresser än en unik adress bör de alternativa adresserna pekas om till den primära och ensamt unika adressen. Ett klassiskt exempel är att hemsidor i hög utsträckning är nåbara via adresser både med och utan www (example.com respektive www.example.com), vilket i sökmotorers ögon lätt skapar en dubbelversion av sidan och därmed duplicate content.

Redirects – ompekningar att tänka på

Många tror man tjänar på att ha flera domänadresser registrerade och aktiva som pekar mot samma sajt. Dessa borde ur ett SEO-perspektiv istället pekas om med en 301 Redirect till en unik domänadress.

Redirects som inte pekas om som de borde

Tyvärr är det inte ovanligt att man ser andra former av ompekningar än 301 Redirect, vilket är den enda ompekningen som tar till vara på relevans och länkkraft på ett bra sätt. Ompekningar som utförs med exempelvis Javascript, en Meta Refresh eller rent av en 302 Redirect tar inte till vara på kraften från eventuell extern inlänkning.

Sökmotoroptimeringens perspektiv

Vid sökmotoroptimering av en hemsida är det viktigt att analysera de redirects som finns eller rent av inte finns och se till att ha en tydlig strategi för hur de skall användas för att sajten skall tillgodogöra sig – och behålla – största möjliga mängd länkkraft och PageRank.


Getupdated älskar sökmotoroptimering och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.