Meta keywords

Eftersom Meta keywords missbrukades av webbmasters jorden runt har den sedan flera år slutat ligga till grund för placeringar hos sökmotorer. Man behöver alltså inte ligga vaken om nätterna om man missat att ha Meta keywords.

Ska man ha Meta keywords så skall den taggen ligga mellanoch-taggarna i HTMLkoden och se ut så här:

 

Meta keywords – Historia

Förr i tiden var det vanligt att webbmasters ”spammade” med nyckelord i Meta keywords och man kunde se vanliga sajter som inte bara hade tiotals eller hundratals angivna sökord utan dessutom tusentals. Det var inte heller ovanligt att folk angav helt felaktiga nyckelord i Meta keywords och man kunde ofta se hur helt vanliga sajter angav ord som gratis, free, sex, xxx, download och liknande. Man trodde väl att man skulle synas i sökresultat med många, många sökningar och den vägen kunna lura till sig trafik.

Detta missbruk av Meta keywords gjorde att sökmotorerna en efter en slutade titta på den taggens innehåll för att slutligen unisont ignorera det.

Meta keywords – Framtid

Sökmotorer förändras hela tiden, bara Google säger sig göra runt 400 algoritmförändringar per år, och eftersom ingen vet vad sökmotorerna kommer börja att titta mer på imorgon vet man heller inte om taggen Meta keywords en vacker dag återigen kan få ett värde. Om det skulle ske kommer Meta keywords troligtvis betyda väldigt mycket mindre än förr i tiden och till mycket högre grad förväntas gå hand o hand med övriga sajtens optimering och stringens.

Eftersom det absolut inte skadar med lite förnuftiga Meta keywords i koden på sin sajt brukar vi rekommendera att man ”framtidssäkrar” och helgarderar sig på den fronten. Vi brukar därför rekommenderar ett sansat, förnuftigt och strategiskt bruk av Meta keywords.

Våra rekommendationer

Om Meta keywords någon dag går och får värde igen är det rimligt att anta att man bör använda taggen restriktivt, förnuftigt och hand i hand med sajtens övriga innehåll. Eftersom Meta keywords inte skadar din sajt förlorar man inget på att vara helgarderad utifall att sökmotorer omvärderar taggen. Vi brukar därför rekommendera ett bruk enligt följande:

Relevanta ord
Ange den aktuella sidans viktigaste ord och se till att orden du anger dessutom går igen i övriga sidans innehåll såsom sidtitlar, rubriker och i ankartexter på den internlänkning som pekar mot sidan. Om Meta keywords någonsin återfår ett värde är det rimligt att anta att det blir ett mindre värde som det enbart tas hänsyn till om dess innehåll går hand i hand med övriga sajtens stringens.

Få ord
Ange få ord som Meta keywords per sida, helst bara ett och helst inte fler än tre. Om Meta keywords någonsin återfår ett värde är det rimligt att anta att sökmotorer bara kikar på taggar som innehåller en sansad mängd nyckelord.


Getupdated älskar sökmotoroptimering och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.