Content is king

Innehåll är kung sägs det och det ligger mycket i det. Inget säger så mycket om vad din hemsida handlar om som just innehållet och för att få en god organisk synlighet på något måste du nämna det i ditt innehåll.

Vad gillar sökmotorerna?

Sökmotorer gillar innehåll och premierar innehåll som är:

  • Unikt
    Sökmotorerna vill att din sida ska vara unik jämförd med annat innehåll på webben och att dina undersidor ska vara unika varandra. Man kommer sålunda inte långt med att bara kopiera texter från andra eller att bara återpublicera andras material. För att ha en ärlig och långsiktig chans till synlighet måste man ha ett eget och unikt material.

 

  • Levande
    Sökmotorerna gillar innehåll som lever och utvecklas. Små ändringar med viss regelbundenhet avslöjar att det finns någon som bryr sig bakom sajten och är hängiven gentemot sin webbpublicering. Det finns dock undantag från denna ”regeln”. Många sajter har sett likadana ut i år efter år men premieras istället för det – de har så att säga stått emot prövningarna av tidens tand. Informationen på dem har varit tidsoberoende och värdefull ändå.

 

  • Värdefullt
    Sökmotorer gillar innehåll som faktiskt hjälper en besökare, som ”svarar” bra på besökarens initiala sökfråga. Google mäter exempelvis lätt vad din besökare gör efter att ha klickat på din sajt i sökresultatet: stannar han eller hon kvar (=fann värde på sajten) eller klickar han eller hon sig tillbaka till sökresultatet direkt (=fann inget värde på sajten)? Denna CTR (Click Through Rate) är en av många rankingfaktorer.

 

Sökmotoroptimerat innehåll

När man vet vilka sökord och nyckelord man vill synas på är det enklare att skapa ett bra innehåll som inte bara gör sökorden rättvisa utan dessutom lyfter fram dem på ett bra sätt, både för mänskliga besökare och för sökmotorernas algoritmer. Några saker att tänka på är:

    • Ha rätt språk – dina kunders
      Använd språket som dina presumtiva kunder använder. Visst, du kanske vet att det faktiskt heter ”solavskärmare”, dina kunder kommer ändå att söka efter ”persienner”. I branscher har man dessutom ofta generella ord, exempelvis ”luckor” eller ”porslin”, utan missförstånd, men kunderna man vill nå ut till söker ofta mer specifikt än så, exempelvis efter ”köksluckor” eller ”badrumsporslin”.

 

    • Var konsekvent – samma ord för samma sak
      Vill du synas på ”lunchlåda”, använd inte orden ”lunchbox” och ”matlåda” på två av tre ställen. Vill du jobba med de andra orden som synonymer tjänar du på att ha en medveten strategi även för dem från dag ett. Synligheten på dem ska inte vara på bekostnad på ett annat sökord.

 

    • Sund sökordsdensitet
      Försök ha en sökordsdensitet på 3-5%, det vill säga att nämna ditt sökord tre till fem gånger per varje hundra ord du skriver. En för låg täthet kommer lura sökmotorerna att tro att din sida inte handlar så mycket om sökordet och en för hög täthet kan få sökmotorerna att se ordet som ett generellt och irrelevant ord i stil med ”som”, ”att” eller ”och”.

 

Härtill skall innehållet gå hand i hand med sidtitlar, rubriker, meta-data, internlänkning och extern inlänkning för skapande av den stringens och ackumulerade relevans som för sökmotorplaceringarna att klättra.


Getupdated älskar sökmotoroptimering och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.