De 5 viktigaste HTTP-statuskoderna för SEO

När du skriver in en adress i adressfältet på din webbläsare eller klickar på en länk så begär webbläsaren information från en webbserver för att kunna visa den begärda webbsidan för dig. Ibland uppstår det problem och då får man tillbaka en HTTP-statuskod som helt enkelt visar status på din begäran. Vi pratar ibland om olika HTTP-status eftersom dessa är viktiga för sökmotoroptimeringen och det kan lätt bli lite förvirrande för de som inte har koll på vad siffrorna betyder. Därför att vi sammanställt de 5 viktigaste statuskoderna för SEO.

Statuskoder viktiga för SEO: 200, 301, 302, 404 och 500

200 – OK

HTTP-status 200 betyder bara att webbsidan laddats som den ska och att den är live.

301 – Permanent Redirect (permanent omdirigering)

När man plockar bort sidor eller flyttar information på sajten till en annan URL så är det viktigt att man samtidigt omdirigerar den gamla sidan till den nya. Detta gör man för att både besökare och sökrobotar ska hitta den nya sidan och inte tappas bort på vägen. Tidigare har 301-redirect varit den enda omdirigeringen som fört med sig länkkraft. Men Google har nu gått ut med att alla 3xx för med sig länkkraft. Det är dock fortfarande bäst att använda 301 redirect då vi inte vet hur andra sökmotorer behandlar omdirigeringar.

En del tror att permanent betyder att du aldrig kan ta bort eller göra om omdirigeringen men så är det inte. Permanent betyder i det här fallet att det är meningen att sidan inte ska finnas längre och att informationen har lagts på en annan sida istället. Med en 301-redirect visar man både besökare och sökrobotar vart de ska istället. Det fungerar lite som en adressändring på Posten. Fram till nästa adressändring anses det här vara din permanenta adress.

PHP

ASP

JSP (Java)

ASP .NET

.htaccess (Apache)

.htaccess, från icke-www till www (Apache)

302 – Temporary Redirect (temporär omdirigering)

Egentligen heter denna statuskod Found men i SEO-världen kallar vi det oftast för temporary redirect eller temporär omdirigering på svenska. En 302-redirect används ibland när sidan är tillfälligt nere för uppdatering eller liknande. Man kan jämföra den lite som att få sin post skickad till sommarstugan under semestern. Er vanliga adress finns fortfarande kvar men ni bor inte där tillfälligt och får posten skickad någon annanstans under en kortare period.

Ibland ser vi att den även används för att omdirigera borttagna sidor. Google har tidigare inte skickat vidare länkkraft genom 302-redirects men nu har de som sagt gått ut med att alla 3xx omdirigeringar skickar vidare länkkraft. Men Google är bara en sökmotor och 302 är fortfarande webstandard för tillfälliga omdirigeringar. Därför är det bäst att bara använda 302-redirects vid dessa tillfällen.

404 – Not Found

När en sida inte hittas på servern så får man tillbaka statuskoden 404. För att inte tappa besökare är det viktigt att ha en bra 404-sida så att inte avvisningsfrekvensen påverkas alltför mycket på er sajt. En bra 404-sida bör innehålla möjligheten att söka på sajten och klicka sig vidare till startsidan. Den kan även innehålla bildlänkar till viktigt innehåll.

Tänk på att kontrollera om några sidor på sajten ger en HTTP-status 404. Dessa bör sedan omdirigeras till någon annan relevant sida på sajten för att ta tillvara på all länkkraft och minska risken för avhopp.

500 – Internal Server Error

HTTP-status 500 är den kod man får tillbaka ifall servern påträffade ett oväntat fel och inte kan uppfylla begäran.  Det är en allmän statuskod som betyder att det inte finns någon mer information om felet. De flesta webbservrar loggar sådana här fel för att underlätta felsökning.

Några vanliga fel som ger statuskod 500 är fel skrivrättigheter på filer och mappar på servern eller plugin-konflikter om du kör WordPress eller liknande CMS (Content Management System).