Mittföretag.se, minprodukt.nu eller mintjänst.com? Det är en halv vetenskap det här med domäner.

Sökmotoroptimering börjar med domänen

Sökmotoroptimering börjar egentligen redan vid domänadressen och redan när man registrerar den tjänar man på att ha klart för sig vad för slags sökningar man vill synas bra i då man har en klar fördel i att ha en relevant adress som beskriver sajtens tema och dessutom innehåller sökord. Om du exempelvis ska starta en webbshop som heter ”Godis Online” skulle www.godis-online.se kunna vara en bra domänadress, som direkt speglar vad sajten handlar om.

Domän – att tänka på om domäner

Språklig och nationell relevans.
En sak som många lätt glömmer är att ha den nationella relevansen, för att få en till språket knuten relevans som ytterligare premierar en något vid rankingen och din sökordsoptimering. Enkelt uttryckt tjänar man på att ha en svensk sajt på en .se-domän om man vill synas i svenska sökningar i svenska sökmotorer som Google. Denna språkliga relevans förbättrar man ytterligare genom att tydligt ange språk i sajtens kod.

Unik domänadress per sajt

En annan sak som många lätt missar är att man faktiskt bara bör ha en domänadress per sajt: en och samma sajt ska bara kunna nås via en enda domänadress. Många tror att man genom att ha många domänadresser registrerade och som pekar mot samma sajt därigenom ökar sina chanser att dyka upp i sökresultat men tvärtom ökar man bara risken för duplicate content (duplicerat innehåll), vilket kan inverka mycket negativt på ens ranking och placeringar.


Getupdated älskar sökmotoroptimering och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.