Canonical URL, eller kanoniska adresser (kanonisk = tjänande som rättesnöre), används för att kommunicera en unik adress/URL för en specifik sida till sökmotorerna. Koden ligger mellan <HEAD> och </HEAD> och ser ut så här:

<link rel="canonical"  href="adress-till-sidan">

Varför canonical URL?

Canonical URLs är sedan de lanserades ypperliga att använda sig av för att ytterligare hjälpa sökmotorer att inte hitta duplicate content på en sajt. Om vi exempelvis har en undersida som är nåbar via två eller fler adresser (läs mer under duplicate content) kan man med hjälp av en Canonical URL ange en av dem som den rätta – den adress man vill att sökmotorer och speciellt Google ska förknippa med den aktuella sidan.

Taggens utveckling

När taggen lanserades var den till en början att betrakta lite som en domänintern 301 Redirect, även om den inte slår igenom lika hårt som en riktig redirect. Något år efter lanseringen gick Google ut med att rel=”canonical” även fungerar att kanonisera sidor mellan olika domäner.

» Läs mer om kanoniska adresser hos Google (Engelska)


Getupdated älskar sökmotoroptimering och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.