Vad är en sökmotor?

En sökmotor hjälper användare hitta information på internet. Sökmotorns program, även kallad bot eller spindel, crawlar alla individuella sidor på webben och indexerar dem i sin egen databas. Sökmotorn använder sedan en algoritm, vilket är en formel med många olika faktorer, för att ranka sidorna i sitt index efter hur relevanta de är för sökningen. Exempel på stora sökmotorer är Google, Bing och Yahoo.

Det finns över 60 triljoner individuella sidor på internet idag, och det ökar ständigt. En sökmotor blir därför väldigt viktig för att hitta det man letar efter i detta hav av information.

Sökmotorn är ett program som crawlar och läser av sidor på nätet. Den gör detta genom att följa länkar från sida till sida. Varje sida läses av och kategoriseras efter bland annat sitt innehåll och läggs in sökmotorn index. Detta index är en enorm databas med massor med information om alla sidor på webben.

När en användare gör en sökning så plockar sökmotorn fram de mest relevanta sidorna ur sitt index. De använder en algoritm, som är en formel med flera olika faktorer, för att rangordna vilka sidor som bäst besvarar sökningen. Googles algoritm innehåller över 200 olika faktorer så rankingen är en komplex process.

Resultatet presenteras sedan i en söklista på sökmotorns webbplats.

sokmotor

Olika sökmotorer

Google

Namnet Google kommer från ordet Gogol som är betecknar en matematisk term för talet 10 upphöjt till 100. Bolaget startades 1996 som ett forskningsprojekt på Stanford University av Larry Page och Sergey Brin med målet att skapa en ny och bättre sökmotor än de då befintliga sökmotorerna. Tanken bakom projektet var att skapa en sökmotor som kunde analysera relationer mellan olika webbsidor. Om en sida har många inlänkar från andra relevanta sidor, rankas den högre än andra som inte har samma mängd relevanta inlänkar. Detta är grunden till dagens mer avancerade system som kallas PageRank.

Google har växt från att bara vara en söktjänst till ett företag som erbjuder många olika tjänster, några av de mest kända tjänsterna som erbjuds förutom söktjänsten är: Analytics, Google Earth, Gmail, Google My Business, Google Docs, mm. Google har sedan introduktion utvecklats till den i särklass mest använda sökmotorn på Internet. Varje dag görs det över 50 miljoner sökningar på Google enbart i Sverige.

Förutom det organiska sökresultatet där sidans placering beror av en rad kvalitetsfaktorer erbjuder Google även möjligheten att betala för att synas i anslutning till sökresultaten, dessa sponsrade länkar kallas för AdWords.

Bing

Våren 2009 lanserade Microsoft en ny sökmotor vid namn Bing. Den ersatte Microsofts tidigare sökmotor MSN Live Search.

Microsoft har under en lång tid kämpat med att få fram en konkurrenskraftig sökmotor och den senaste produkten heter alltså Bing. Men Microsoft finner sig som oftast i skuggan av sökjätten Google som idag har en marknadsandel på 67 % i USA och över 90 % i Sverige. Bing erbjuder en mängd olika tjänster förutom sin söktjänst och utvecklas ständigt för att kunna ta upp kampen med Google. I Sverige är Bing fortfarande väldigt små men i USA har sökningarna på Bing under de senaste åren visat på en ökning.

Även på Bing är det möjligt att köpa annonser i anslutning till sökresultatet på ungefär samma sätt som på Google.

Yahoo

Yahoo är en av de fem populäraste sökmotorerna och erbjuder även en rad andra tjänster som t ex mejl. Precis som AltaVista har Yahoo under en rad år tappat kraftigt i popularitet i Sverige, främst till förmån för Google, och har numera en mycket liten marknadsandel. Yahoo har ett eget system för annonsering i anslutning till sökresultatet som liknar Google Adwords.

Eniro

Eniro är ett svensk företag som har sin bakgrund i Telia. När Telia privatiserades avknoppades delen för nummerupplysning och telefonkataloger. Namnet Eniro kommer från esperanto och betyder entré eller inträde.

Eniro har idag en söktjänst som bygger på Googles sökmotor. Det går även att söka på gula sidorna, privatpersoner, mm. Eniro är idag en av Sveriges fem mest använda sökmotorer och de har även ett eget system för sina sponsrade länkar.

AltaVista

1995 utvecklades den första sökmotorn där man snabbt kunde söka igenom största delen av textinnehållet på Internet, den fick namnet AltaVista. Ordet AltaVista betyder ”utsikt från ovan”.

AltaVista var länge den mest populära sökmotorn på Internet men populariteten sjönk när AltaVista var som värst dränkt av SPAM-sidor och Google kunde uppvisa betydligt mer relevanta sökresultat.

AltaVista ägs sedan 2003 av Yahoo.