Säsongsbetonade Kampanjer

Om du är publicist eller äger en webshop har du säkert stött på rabattkoder i samband med en säsong eller högtid i någon form. Det är en effektiv och beprövad strategi. De allra flesta webbshoppar har produkter som är anpassade för specifika högtider eller händelser, men varför fungerar det bra?

Ibland är rabatter exklusiva för ett nätverk, ibland öppna för alla. Vad vi dock kan garantera är att allt fler konsumenter väljer att leta efter de bästa priserna online. Har du då en rabattkod att erbjuda så kommer konsumenten med stor sannolikhet välja din webbshop framför en konkurrent. Som så många vet är jul, fars- och mors dag, halloween och alla hjärtans dag högtider då många webbutiker ser en möjlighet till lite extra klirr i kassan. Att då vara först ut med att erbjuda en rabattkod lagom till en högtid kan på ett positivt sätt utmärka dig från dina konkurrenter. Att exponera ett speciellt erbjudande kopplat till en högtid kan öka chansen till ett impulsköp. Kanske lyckas du påminna en kund om en högtid de glömt och på så vis öka din försäljning.

Att planera er marknadsstrategi med rabattkoder inför högtider är lika effektivt som att planera din marknadsstrategi inför säsonger. Har du en webbshop som säljer träningsredskap? Varför inte då passa på att ge dina kunder 20 % rabatt på träningsredskap i januari efter alla nyårslöften?

Inom affiliate marketing är det nödvändigt att komunicera ut dina rabattkoder för att du ska se resultat. Det viktiga är dock att se till att just din kampanj passar för din nätbutik. Om du säljer mode online så har du säkert sett ett mönster av att stickat säljer bättre på hösten än på sommaren och därför vet du att en rabattkod passar bättre då än någon annan gång på året. Nyckeln ligger i att vara väl förberedd så att du som webbshopägare har tid att fundera på vad som kommer passa bäst för dig.

Så 5 tips att tänka lite extra på inför nästa kampanj:

• Tänk säsongbetonat (halloween, fars dag, jul)

• Skapa säljande banners med olika teman som väcker intresse

• Höj provisionen lite extra för era publicister under högtider för att på så sätt motivera dem.

• Öppna upp alla era marknadskanaler för en kampanj

• Exponera dig i sociala medier