Saker du borde ha gjort för länge sen.

”Nytt år, nya utmaningar”, finns det en tröttare kliché? Jag älskar listor, listor är fantastiska saker som på ett magiskt sätt strukturerar det som är rörigt och gör hanterbart det som känns helt ohanterbart. Här kommer därför min lista över saker du som har något att säga till om rörande marknadsföring redan borde ha gjort och en vettig ursäkt att ge chefen om du får frågan varför du inte redan gjort det:

  • Se till att synas på sökmotorerna: Vi svenskar är ett av världens mest Google-bortskämda folk. Vi letar efter allt på Google. Telefonnummer, adresser, produkter, tjänster, recensioner, livspartners, begagnade barnvagnar, leverantörer och nyheter. Att synas bra i sökmotorerna är viktigt, även om du inte tror att någon söker efter din produkt ännu så kan du ge dig sjutton på att folk ändå googlar efter numret, butiksadressen, produktbeskrivning eller något annat. Hittar de inte vad de letar efter blir de irriterade och det skapar badwill.
    En ursäkt: Det finns egentligen ingen men om du tvunget måste ha en, säg att ni väntat på att hemsidans mobilanpassning ska bli klar. Det för oss dessutom till punkt två.
  • Se till att er hemsida är mobilanpassad: Vi svenskar är inte bara bortskämda av Google, vi är lata och stressade också. Vi vill inte masa oss till datorn för att kolla upp något. Inte vill vi vänta tills vi kommit till kontoret heller. Vi kollar saker på tunnelbanan, i bussen, i bilkön (VARNING: Googlande bör ej förenas med bilkörning) och överallt annars där vi har ett par minuter över. Folk surfar från mobiler och surfplattor, det kommer knappast att avta, mobilanpassning av hemsidan borde ha skett förra året men om det fortfarande inte är gjort, se till att få det klart snabbt.
    En ursäkt till: Vår marknad var inte mogen för den här typen av anpassning förrän nu. Det kanske var viktigt för andra branscher tidigare men våra användare är inte så snabba i att ta till sig nya saker. Nu borde vi däremot göra det.
  • Ha en strategi för sociala medier: Det här är något du vet att du borde gjort för fem år sedan när alla började prata om Facebook men av någon anledning har det ändå aldrig blivit av. Ok, så du säljer prefabricerade betongelement för mark och anläggningsarbeten, inte så sexigt att slänga upp på Facebook och det är rätt sällan man ser ”Björn gillar Prefabricerade betongelement AB” i sin tidslinje men ni borde ändå ha en strategi, om än bara en reaktiv strategi och ett verktyg för att övervaka det.
    Fler ursäkter: Vår produkt är inte lämpad för sociala medier, därför har det inte varit prioriterat. Dessutom har vi ingen här som kan skriva personligt ens under dödshot. Vi borde däremot hålla lite koll ifall något skrivs om oss och veta vad vi ska göra när det händer.
Det är 2013, ingen har uppdaterat marknadsplanen mer än slentrianmässigt sen 2002, dags att göra något åt saken. Vill du ha hjälp? Hör av dig till oss så löser vi det.