Säg hej då till exakt matchning i AdWords

Google har precis gått ut med att i september kommer annonsörer inte kunna exkludera ”nära varianter” av sina sökord i sina kampanjer. Just nu kan man stänga av funktionen som gör att annonser visas även för felstavningar, plural etc.

Det finns ingen människa som stavar perfekt eller som aldrig skriver fel på sitt tangentbord. Ju längre sökfrasen är desto större är sannolikheten för ett stavfel. Men även om man skrivit fel så vill man fortfarande se de företag, produkter eller tjänster som de försöker hitta.

De förändringar som kommer göras av ”nära varianter” kanske inte verkar så stora men det kommer innebära att det inte längre kommer finnas ”ren” exakt matchning i AdWords-annonser. Detta innebär att man får använda sig av mer negativa sökord för att få mer relevans i sina annonser.

Vad är exakt matchning?

Exakt matchning är en sökordsinställning som innebär att annonsen bara visas när någon söker med den exakta sökordsfrasen eller med liknande varianter av sökordet.

Exempel
Det exakt matchande sökordet ”ekologisk bomull”, medför att annonsen endast visas när någon söker med ”ekologisk bomull” eller liknande varianter av frasen.
Om man väljer exakt matchning medför sökordet att annonsen endast visas då någon gjort en sökning efter exakt det sökord eller liknande varianter av det sökordet. Liknande varianter omfattar felstavningar, singular- och pluralformer, akronymer, avledningar (som bak och bakning), förkortningar och accenter. Om en sökning innehåller rätt ord i fel ordning eller innehåller ytterligare ord visas inte annonsen för den sökningen.

Om man exempelvis lägger till ”adoptera en kattunge” som ett exakt matchande sökord visas annonsen bara när någon söker med ”adoptera en kattunge” eller liknande varianter av frasen, t.ex. ”jag vill adoptera en kattunge”. Detta pga att adoptera en kattunge ligger jämte varandra i följd i sökfrasen.