Så liten är e-handeln i Sverige

Ibland, särskilt för oss som jobbar i branschen digital marknadsföring, får man intrycket av att e-handel är allt som räknas. Det är det enda vi pratar om. Många av oss lever och andas e-handel på daglig basis. Många av våra kunder är framgångsrika e-handlare. Nämner man dessutom att e-handeln omsatte fantastiska 42,9 miljarder under 2014 låter det onekligen imponerande.

Men låt oss inte hasta iväg nu. Hur mycket är det egentligen, de där magiska 43 miljarder kronorna? Sett i perspektiv är det otroligt lite. Detaljhandeln ensam omsatte i kontrast 569 miljarder under samma period. E-handeln var alltså knappt 7,5 % av det. Hemelektroniken är den bransch som kommit överlägset längst med kring 23 % av sin försäljning från e-handel men inte heller detta är särdeles högt.

Så vad vill vi ha sagt med det här? Utöver att e-handeln fortfarande är relativt liten sett till det stora hela? Jo:

  • Det finns fortfarande en otrolig outnyttjad potential här, speciellt inom de branscher som inte kommit lika långt som toppbranscherna.
  • Tillväxten är fortsatt extremt stark, även inom de branscher som redan kommit långt, i vissa fall uppåt 40 % på ett år.
  • Inträdesbarriärerna är relativt låga, inte minst inom de mindre etablerade branscherna.

Summan av detta är att om du inte redan gett dig in på e-handel är det absolut inte för sent. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer.