QR-koder – Tekniken ingen använder

Nästan alla har nog sett dem någon gång, de mystiska QR-koderna. De ser ut som små mosaikmönster i svart och vitt. Ibland ser man dem på reklam i kollektivtrafiken, ibland på visitkort eller utskick. Frågan är, vad är det egentligen och vad använder man dem till?

Den korta versionen är att de är en streckkod fast tvådimensionell. Tekniken är över 15 år gammal och utvecklades av Toyota för att hålla koll på sina bilar under tillverkningsprocessen. De är designade för att kunna läsas av och tolkas snabbt. Idag stöter människor oftast på dem i samband med reklam i en eller annan form. Det verkar som om vissa byråer under de senaste åren fått dille på att inkludera QR-koder i allt tryckt material. Som om QR-koder på något sätt skulle vara den magiska saknade länken mellan tryckt och digital marknadsföring.

Det är naturligtvis bara snack. Att inkludera en QR-kod gör inte mer för din tryckta kampanj än att skriva ut din hemsideadress, kanske rent av tvärtom. Jag har så långt inte sett en enda faktisk mätning av QR-kodernas effektivitet i Sverige men om siffrorna inte skiljer sig radikalt från USA är de i stort sett meningslösa.

En studie genomförd på amerikanska collegestudenter, en ganska teknikvänlig grupp som brukar vara snabb att anamma nya trender, visar att bara 21 % faktiskt kunde scanna in och läsa av en QR-kod. Bara 19 % svarade att det är sannolikt eller mycket sannolikt att de skulle scanna in den om de såg den. Detta i relation till 76 % som svarade att det är osannolikt (18 %) eller mycket osannolikt (58 %) att de skulle scanna in den.

Trots den i det närmaste totala avsaknaden på bevis för att tekniken används av någon utanför reklam- och mediebranschen finns företag som tar tusentals kronor för att ”designa QR-koder”. Jag trodde först att detta var ett något som stod skrivet i offerten på skoj.

Att designa en QR-kod går till så här:

Välj vilken typ av kod du vill skapa i ett program. Jag gjorde detta på min telefon med QR Reader som är gratis och ungefär lika svårt att använda som en genomsnittlig blyertspenna.

QR-koder