Pinterest – Inspiration från hela världen

Pinterest är ett socialt media där användarna lägger upp bilder och ”nålar” bilder för att inspirera både sig själva och andra. Fördelen med dessa pins är att dom leder dig tillbaka till ursprungskällan, du behöver inte komma ihåg var du hittade bilden.

Ur ett företags och marknadsföringsperspektiv så är detta fantastiskt.
Pinterest växer så det knakar och sägs ha närmare 50 miljoner användare i världen, varav ca. 280.000 (nov-2013) i Sverige.
Framförallt är det kvinnor mellan 18-34 år som använder tjänsten, men åldersgruppen växer.
En väldigt intressant sak är att Pinterest-användarna verkar spendera dubbelt så mycket pengar online som Facebook– och Twitteranvändarna.
Pinterest har beskrivits som ett Instagram för kvinnor med pengar, detta kan mycket väl stämma. Användargruppen här är trygg med webshopping, har bra inkomst och har ett aktivt liv online.
När det gäller ren marknadsföring på Pinterest så har annonsering med sk. Promoted pins har precis dragit igång i USA och testas innan det lanseras i övriga länder.

Pinterest driver mycket trafik till olika sajter och är en väldigt populär tjänst inom e-handeln i USA. Användarna delar med sig av så kallade ”pins”, bilder från runtom på nätet och en del av dem driver trafik tillbaka till företag.
2013 introducerades Pinterest kartnålar som kallas ”Place pins” tanken med kartnålarna är att man får kombinationen Resemagasin med alla vackra bilder och en karta. När du hittar en bild på en plats, ett hotell, en butik eller en restaurang som du vill besöka så kan du genast se vart på kartan den finns.
Företagen som själva har konton på Pinterest delar med sig av produktbilder och annat kopplat till sin verksamhet. De ger också ofta möjlighet för användare att ”pinna” bilder direkt från deras sajter.

Content