Optimera Google Sökpartners

När en ny kampanj i Google Adwords skapas så finns det två alternativ på var den kan synas, det första alternativet är i Söknätverket och det andra alternativet är i Displaynätverket.

I söknätverket krävs det att en sökning görs för att få en annonsvisning d.v.s. att din annons syns bredvid sökresultatet i Google, du väljer att matcha annonserna efter relevans till sökord. I displaynätverket visas annonserna på andra webbsidor, du som annonsör väljer själv vilka webbsidor som ska visa dina annonser och detta gör du med verktyget ”hanterade placeringar” eller att de matchas efter relevans till sökord.

Det är en viss skillnad av optimering och hantering med de olika nätverken. Med displaynätverket så kan du utesluta domäner som inte känns relevanta för dig att synas på samt justera buden för de domäner som ger relevant trafik.
Exempel: Du säljer biltillbehör, då är inte webbsidor för mode och skönhet relevanta för dig att annonsera på och dessa sidor kan du då utesluta, men däremot så känns det relevant för dig att synas med dina annonser på webbsidor som t.ex. Bosses bilblogg eller Lasses biltribals då besökarna på dessa sidor även kan vara intresserade för dina produkter.

För söknätverket så försöker vi hitta söktermer som är relevanta till dina produkter eller tjänster och plocka bort söktermer som är irrelevanta. Vi kan ta exemplet med biltillbehör igen. Du vill självklart synas på sökordet ”biltillbehör” i söknätverket, Google väljer ut ett flertal andra ord som den tror är relevanta för dig, men då Google är en ”robot” så stämmer inte alltid dessa förslag med vad som faktiskt har en koppling till sökordet. I det här fallet väljer Google ut ”styling” som ett relevant sökord till ”biltillbehör”, sökningar på det ordet kan vara relevant, men troligtvis är majoriteten av de personer som söker efter styling ute efter något helt annat än bilstyling. Därför kan vi välja att exkludera det sökordet och istället lägga till ”bilstyling” som är ett mer troligt sökord att målgruppen använder. Se ytterligare ett exempel nedan.

 

Till söknätverket så finns det även möjlighet att inkludera sökpartners. Vi berättar mer om hur du optimerar för sökpartners i vårt nästa blogginlägg, då berättar vi även hur du hittar statistiken för detta i AdWords gränssnittet.

På Getupdated är alla AdWords-tekniker certifierade och arbetar dagligen med optimering av annonskampanjer, har du några frågor eller behöver hjälp med dina Google Adwords annonser är du välkommen att kontakta oss!

[contact-form-7 404 "Not Found"]
 
 
Mer information om Google Sökpartners hittar ni här.