Optimera din nuna

Google har som vi vet alltid många järn i elden och inte helt sällan väcker de debatt med sina ideer och lösningar. Scannar de inte in all världens böcker så råkar de avlyssna och samla in data om privata trådlösa nätverk när de är ute och fotograferar med sin Googlebil.

Nu är de i hetluften igen efter att ha dryftat idén om att implementera ansiktsigenkänning i bildsökfunktionen.

”Ansiktsigenkänning är ett område vi diskuterar, men det är också något som vi måste diskutera och planera väldigt noggrant innan vi tar ett beslut” säger Googles vd, Eric Schmidt till Financial Times.

Google har redan ansiktsigenkänning i sin bildtjänst Picasa men funktionaliteten rapporteras av användare fungera lite sisådär. Med få personer att leta upp i en begränsad mängd bilder ska det fungera okej men uppskalat till miljontals bilder och ansikten är det inte många som i dagsläget tror att de kan få det att fungera.

Den ständigt rådande integritetsdebatten får hur som helst ny ved på sin eld men i egenskap av sökmotoroptimerare är min första tanke huruvida detta – om nu ansiktsigenänning ens implementeras i bildsökfunktionen – kommer kunna öppna för en helt ny typ av optimering där man antingen optimerar upp någons ansikte att synas bättre? Eller hjälper någon att synas mindre?

I vanlig ordning får den som lever se. Det är dock alltid intressant när Google rör om lite i grytan.