Nytt år och nya utmaningar

Vare sig man säger ”tjugohundratio” eller, som jag, envisas med ”tvåtusentio” är det nya året här och det är bara att så fort som möjligt lära sig skriva rätt årtal i korrespondens, rapporter och dokumentation. Av erfarenhet vet jag att det kan ta några dagar men att det brukar sitta rätt bra någon gång i mars-april.

Med sig tar det nya året både möjligheter och utmaningar.

Exempelvis har Google över jul och årskiftet börjat skeppa ut sin Caffeine-uppdatering till samtliga datacenter. Enligt Google så är den nya sökalgoritmen snabbare och den värderar relevans på ett lite annorlunda sätt. Den skall även indexera långt fler webbsidor, vilket i viss mån kan innebära högre konkurrens i sökresultaten.
Detta blir jättespännande för oss att sätta tänderna i för att se om där dyker upp nya spelregler att lära sig, följa och utnyttja i optimeringen för att så långt vi bara kan leverera riktigt bra placeringar på alla era sökord.

Google har dessutom, som vi skrivit om tidigare, börjat erbjuda personliga sökresultat och 2010 kommer bli året då vi ser om – och hur, det påverkar oss – både när vi söker på Google och när vi optimerar för att du ska synas bra i andras sökningar. I dessa tider av integritetsdebatt känns det dock lite olustigt för många att Google i smyg samlar in information om vad de söker efter, men lyckligtvis kan funktionen stängas av.

Ytterligare nyheter som vår käre sökjätte bjuder på är den löpande implementeringen av realtidssökningar, Real Time Search, vilket dels innebär att material från den snabba sociala webben, exempelvis Twitter, Facebook och Jaiku, dyker upp i sökresultaten. Härtill kommer Google framöver dessutom att använda laddningstider som en rankingfaktor, vilket kommer premiera snabbladdade sajter och ligga i fatet för stora, tunga och sämre utvecklade hemsidor.

Tillsammans verkar dessa förändringar i webbens största sökmotor ge vid handen att vi i vårt arbete hårdare måste fokusera på saker som teknik, relevans och levande innehåll. Vilket är jättekul då detta uteslutande leder till att våra kunders hemsidor inte bara syns bättre – de blir bättre också! Med en bra hemsida får man inte bara en bättre synlighet och fler besökare – man får även besökarna att komma tillbaka också!
Så det har sällan varit viktigare än nu att ha sällskap av en kompetent SEO-tekniker på webben.

God ny fortsättning och välkomna till ett spännande år. Tillsammans ska vi äga på sökmotorerna i år också. Nu kör vi!