Nya Facebook Insights

Om jag redan var ett stort fan av facebook insights sedan tidigare så är jag nu dess bäste vän.I det här inlägget vill jag lyfta nya och gamla funktioner som med Insights nya utseende blivit ännu mer användarvänliga och hjälpsamma för en effektivare facebookannonsering. Jag listar några av mina favoriter som jag personligen kommer ha stor användning av och som jag tror att även mina kunder kommer att uppskatta.

När är dina fans online egentligen?
Grafen som visar den bästa tiden att posta dina inlägg är en väldigt bra riktlinje för att nå ut till ännu fler av dina fans. Viktigt att tänka på är dock att denna graf baseras på dina tidigare inlägg och interaktioner med dina fans vilket gör att den nya informationen kan vara en aning missvisande. Jag kommer använda mig mycket av funktionen som ett verktyg för att testa och mäta och på så sätt komma lite närmare sanningen om mina följares beteende.






Vilka poster ger mest interaktion?
Denna statistik kan alltid vara hjälpsam i planeringen av inläggen men även för att veta vad vi är bra på och vart vi brister. Hur vi väljer att tolka dessa grafer är upp till var och en men jag som på gott och ont är väldigt självkritisk ser det som en utmaning att få upp den genomsnittliga räckvidden även där den är sämre.
Statistiken är snyggt presenterad och tydlig vilket besparar oss annonsörer mycket tid då vi inte nödvändigtvis behöver göra om den i små egna diagram inför vidare presentationer.








Viral spridning byter namn till engagemangsfrekvens
Här kan du se hur stort engagemang din aktivitet skapar och även utläsa antalet personer som har sett, klickat på, gillat eller delat ditt inlägg med sina vänner.





Räckvidd
Viral räckvidd är en parameter som jag personligen har tittat mycket på sedan tidigare. Räckvidden har numera delats upp i betald räckvidd och dynamisk räckvidd och där den virala räckvidden har blivit inbakad i den dynamiska räckvidden.






Personer som pratar om detta
Även personer som pratar om detta har delats in i olika kategorier. Du kan nu seantalet personer som har interagerat med din sida, antalet unika personer som har klickat på, gillat, kommenterat eller delat dina inlägg, och annatsåsom incheckningar och inlägg som har gjorts av andra på din sida.

Detta var bara några av de nygamla funktionerna som jag värderar högt. Fler manualer och tips kommer allteftersom. Känner du att du vill ha vår hjälp med sociala medier är det bara att du hör av dig till oss.

[contact-form-7 404 "Not Found"]