Mobilvänliga hemsidor premieras av Google

I torsdags förra veckan berättade Google på sin Blogg, Google Webmaster Central Blog, att de från den 21 april kommer premiera mobilvänliga hemsidor vid sökningar i mobilen. Detta innebär i praktiken att hemsidor som inte är mobilanpassade kommer att synas sämre vid mobila sökningar på Google än vad de gör idag.

Användarupplevelse i fokus

Användarupplevelse är ett ord som alltid varit centralt hos Google. Oavsett om det handlat om de egna plattformarna eller om vad som visas upp i sökresultaten vid en sökning via Googles sökmotor, så har det varit viktigt att ge användaren en så adekvat upplevelse som möjligt.

Under de dryga femton år som Google funnits så har sökbeteendet förändrats kraftigt och Google likaså. I takt med att våra krav och förväntningar på sökresultaten har förändrats så har Google samtidigt försökt anpassa sig till dessa, och ibland även överträffat dem.

Mobilanvändningen ökar

De senaste årens största förändringar i vårt beteende handlar snarare om vilka enheter vi använder när vi söker på Google än om hur vi söker. I klartext; vi söker alltmer mobilt. Även den årliga undersökningen Svenskarna och Internet pekar på en kraftig ökning av mobilt internetanvändande. I 2014 års upplaga kunde vi bland annat läsa att 29 % av all internetanvändning under året skett med hjälp av smartphones. Märk väl att det handlar om internetanvändning, inte internetanvändare. Att samma användare surfar på flera olika typer av enheter är idag ett faktum.

Även när vi betraktar diverse hemsidors besöksstatistik kan vi konstatera att alltfler besökare använder sig av mobiler och surfplattor. Faktum är att det allt oftare endast är där som man kan se en trafikökning, detta medan besökare som använt sig av stationära enheter snarare minskar.

Trafikutveckling på en hemsida i Google Analytics. Andelen besök från mobil och surfplatta har vuxit stadigt under de senaste två åren, medan den stationära trafiken snarare minskar.

Trafikutveckling på en hemsida i Google Analytics. Andelen besök från mobil och surfplatta har vuxit stadigt under de senaste två åren, medan den stationära trafiken snarare minskar.

Givetvis skiljer sig utseendet på statistiken åt från hemsida till hemsida och från bransch till bransch. Rent generellt besöks hemsidor som bedriver direktförsäljning över nätet till slutkonsumenter mer av mobilanvändare än hemsidor som erbjuder tjänster med fokus på B2B.

Vikten av en mobilvänlig hemsida

Oavsett vilken typ av verksamhet ett företag bedriver, så är det viktigt att vara förberedd på att alltfler internetanvändare flyttar över till mobila enheter. En icke mobilvänlig hemsida riskerar snarare att skrämma iväg en besökare på än att skapa en affärsmöjlighet. Chansen att en besökare skall återvända till en sida som inte visas korrekt i mobilen minskar självfallet också.

För ett halvår sedan gjorde Google en undersökning av Sveriges 50 största företag, enligt Veckans Affärers VA500-lista, där det framgick att hälften av dem saknade en mobilvänlig hemsida. Bland B2B-företagen saknade hela 63,6 procent en mobilvänlig hemsida, medan motsvarande siffra för företagen som vänder sig direkt till slutkonsument var 33,3 procent*. Företagen ligger med andra ord inte alls i fas med användarna.

Googlesök i mobilen

Vid en sökning på frasen glasmästare göteborg ser vi att det tredje sökresultatet markeras som mobilvänlig sida, något som i det här fallet tyder på användarvänlighet.

Vid en sökning på ”glasmästare göteborg” är det tredje sökresultatet markerat som mobilvänlig sida.

Som jag skrev inledningsvis, så är användarupplevelse något som Google sätter i fokus. Sedan i slutet av 2014 framgår det i klartext vid en mobil sökning på Google om en hemsida är mobilvänlig eller inte. I skärmdumpen till höger ser man redan i sökresultatet vad man har att vänta. Att de sökresultat som märkts upp med texten Mobilvänlig sida får ett visst försprång i kampen om besökarna gentemot de övriga är inte en vild gissning, det är snarare en realitet.

Från den 21 april kommer alltså mobilvänliga hemsidor premieras än mer i det mobila sökresultatet. Hur stora omkastningar det blir kan man än så länge bara spekulera i, men på Googles blogg skriver de själva att det kommer bli en signifikant skillnad mot idag:

”Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”

Att Google dessutom under den senaste tiden, enligt nedan, har skickat ut varningar till webmasters gällande mobilvänlighet visar att de är angelägna att göra den här förändringen. I texten framgår det klart och tydligt genom meningen ”These pages will not be seen as mobile-friendly by Google Search, and will therefore be displayed and ranked appropriately for smartphone users.“ att just den här sidan kommer att nedprioriteras i Googles sökresultat.

 

Meddelande gällande bristande mobilvänlighet som skickats från Google Webmaster Tools till webmaster.

Meddelande gällande bristande mobilvänlighet som skickats från Google Webmaster Tools till webmaster.

Är din hemsida mobilvänlig? Om inte, hur blir den det?

Att mobilvänlighet skulle komma att bli en tungt vägande rankingfaktor är något som vi som arbetar med sökmotoroptimering anat ett bra tag. Det går som sagt i linje med användarupplevelse och Googles mål att visa så relevanta sökresultat som möjligt. Har man som webmaster inte fått något mail enligt ovan, så bör man ändå i Google Webmaster Tools ta reda på vilka brister Google identifierat gällande mobilvänlighet hos de hemsidor man har tillgång till. Saknas tillgång till Google Webmaster Tools för en specifik hemsida, så kan man också använda Googles verktyg för mobilvänlighetstest för att säkerställa mobilvänlig design. En annan enkel koll som man kan göra är att helt enkelt titta direkt på Google i mobilen. Står det i sökresultatet att din hemsida är mobilvänlig eller inte?

Om det nu är så att brister finns, misströsta inte. Att få sin sida mobilvänlig är inget oövervinnligt hinder och eftersom Google nu gör dessa förändringar, så blir mobilvänlighet snarare ett krav. Att Google ser det som viktigt och stöter på lite extra i det här fallet, visar på att dagens webb till stora delar är föråldrad och inte alls hänger med i de krav som idag ställs på hemsidor.

Faktum är att utan en mobilvänlig hemsida ger du redan nu ett sämre intryck hos mobilanvändare, framöver riskerar du att inte ens hittas. Att ha en mobilvänlig hemsida på plats till den 21 april innebär inte bara att faktiskt får möjlighet att finnas bland de hemsidor som Google lyfter fram, det innebär också att besökare kan läsa, se och göra det du vill på den.

Missa inte den möjligheten!

Mer i samma ämne:
Testa hur din hemsida ser ut i mobilen
Läs mer om mobilvänlighet och responsiv design
Läs mer om sökmotoroptimering

Trackbacks