Marknadsföringskanaler inom affiliatemarknadsföring

En av de största fördelarna med affiliatemarknadsföring är att den spänner över många olika marknadsföringskanaler. En annonsör kan nå ut till en väldigt bred målgrupp genom att gå med i ett affiliatenätverk och därmed bli marknadsförd i många olika kanaler samtidigt. Det är ett enkelt sätt att öka sin närvaro online och därmed öka försäljningen.

Här kommer en kort genomgång av de många marknadsföringskanaler som används inom affiliatemarknadsföring idag samt de trender vi ser.

SEM

SEM (Search Engine Marketing) är en marknadsföringskanal som vuxit lavinartat under det senaste decenniet. Över 70 % av svenskarna ”Googlar” en produkt/tjänst som de är intresserade av. Detta gör det attraktivt för företag att synas på förstasidan av sökmotorernas resultatlistor. Man kan uppnå detta med sponsrade länkar. Det största nätverket för sponsrade länkar är Google Adwords. Man budar på ett ord eller fras man vill exponera sin annons för och sedan betalar man per klick på annonsen. Ju mer konkurrensutsatt ett ord eller fras är desto dyrare blir klickpriset.

Sociala medier

Sociala medier innebär att man kombinerar social interaktion med användargenererat innehåll och teknik. Exempel är Facebook, wiki, forum, bloggar etc. De flesta förknippar dock sociala medier med plattformar som Facebook, Twitter, Google+ eller Linkedin. Det finns idag över 4,6 miljoner svenska Facebook-konton (Socialbakers.com). Eftersom en så stor del av svenskarna använder någon av de stora plattformarna är det viktigt för företag att synas där. Det finns också goda förutsättningar att skapa en viral spridning via sociala medier.

En ny och spännande plattform är Pinterest som växer mycket och har redan över 16 miljoner användare. Pinterest har visat sig konvertera riktigt bra för företag.

 

Bloggar

Bloggandet slog igenom under mitten av 2000-talet och i februari 2011 fanns det totalt över 156 miljoner bloggar i världen (Nielsen, 2011). Fördelarna med att synas i bloggkanalerna är att de spänner över en bred målgrupp. En annan fördel är att det är väldigt enkelt att komma igång med att blogga. Det finns bloggare i alla åldrar och inom alla yrkesområden. Konverteringsgraden för annonser i en bloggpost kan vara väldigt hög då läsarna ofta har en relation till bloggaren.

 

Rabattsidor

I takt med att de klassiska rabattkupongerna bytts ut mot digitala rabattkoder har också rabattsidornas populäritet på nätet ökat. De flesta e-butiker erbjuder i dag någon form av rabattkod och dessa sammanställs på rabattsidor. Fördelarna med att synas på rabattsidor är att väldigt många konsumenter söker efter rabattkoder innan de köper en vara/tjänst.

 

Rewardsidor

En rewardsida är en webbsida där besökarna samlar på poäng som sedan kan lösas in mot varor eller tjänster. Fördelarna med rewardsidor är att besökarna engagerar sig och verkligen lägger ner tid för att få varan/tjänsten. En annan fördel är att man attraherar en målgrupp som är väldigt prismedvetna.

Jämförelsesidor

Jämförelsesidor har blivit väldigt populära under de senaste åren. En jämförelsesite jämför olika egenskaper hos en produkt, tjänst eller butik. En av de bästa svenska jämförelsesiterna i Sverige är Prisjakt som Affiliator har ett samarbete med.

 

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en kanal som har funnits i många år. Fördelarna är det låga priset och att breven når mottagaren väldigt snabbt. Nackdelen är att det skickas så många mail hela tiden så att mottagaren inte alltid läser alla mail som innehåller reklam.

 

Marknadsföring offline

Offlinemarknadsföring är en kanal som kanske inte många förknippar med affiliatemarknadsföring. Det vanligaste inom offlinemarknadsföring är direktreklam eller fysiska reklamplatser som innehåller kampanjkoder. När dessa kampanjkoder sedan används får affiliaten provision för dessa avslut.

Mobil marknadsföring

I takt med att vi blir allt mer mobila med smartphones, laptops och surfplattor bör man som företag anpassa sin marknadsföring därefter. Fördelen med mobil marknadsföring är att man kan få mer kontakt med kunden och att man kan anpassa erbjudandena efter vart kunden befinner sig med så kallad Geo Targeting. E-handelsbutiker inom vissa nischer ser redan att över 25 % av alla köp kommer ifrån mobila enheter.