Målsättning för Facebookannonsering

När du skapar en annons eller sponsrad händelse så har man nu ändrat gränssnittet lite men också lagt till en inställning som heter målsättning.

Du väljer som vanligt vad du vill marknadsföra och gör inställningarna som vanligt men när du kommer längre ned i flödet för att skapa annonser, ovanför avsnittet om prissättning, finns den nya inställningen Målsättning. Där kan man ange avsikten med annonsen eller den sponsrade händelsen.

Så här förklarar Facebook funktionen:

▪ Om du marknadsför en sida kan du avgöra om du vill visa din annons eller sponsrade händelse för andra som sannolikt gillar din sida, eller för andra som sannolikt kommer att klicka på din annons eller sponsrade händelse.

▪ Om du marknadsför en applikation kan du avgöra om du vill visa din annons eller sponsrade händelse för andra som sannolikt kommer att installera din applikation eller klicka på din annons eller sponsrade händelse.

▪ Om du marknadsför en extern URL-adress är din målsättning automatiskt att generera klick på din annons.

Facebook visar automatiskt din annons eller sponsrade händelse för de personer som troligast kommer att utföra den åtgärd du väljer.

Ingen skillnad mot tidigare för annonsering mot en extern URL-adress. Men när man riktar trafiken mot en Facebook applikation eller sida så kan man nu välja om annonsen ska visas för personer som troligtvis kommer gilla sidan eller för personer som kommer att klicka på annonsen.

Det ska bli intressant att testa detta för att se om det gör någon märkbar skillnad på annonskampanjerna.

Lär dig mer om Facebook annonsering