Litar du på andras recensioner?

Du hittar dem överallt. På prisjämförelsesidor, e-shoppar, på baksidan av böcker, på förpackningar och på vanliga hemsidor. Rekommendationer och recensioner av produkter och tjänster. Många läser dem, faktum är att det är ett mycket populärt urvalskriterium för många när de ska göra ett köp. Men går de att lita på? Många är anonyma och därmed näst intill omöjliga att kontrollera. Vem är det egentligen som går in och skriver alla dessa recensioner av produkter?

Lite grovt kan man säga att folks åsikter normalt sett är som nyheter. Det är inte intressant om det inte är dåligt. Ingen vill läsa artikeln ”50 000 bilar passerade utan incident på Essingeleden under morgonrusningen”. Vad är det för nyhet? Ingenting hände. ”Prins Daniels bästa vän i seriekrock på Essingeleden” däremot, det är intressant. Att det sen bara var två bilar som touchade lite lätt och skapade en kö som Prins Daniels före detta dagiskompis råkade sitta i, det är inte så viktigt. Detsamma gäller i regel recensioner. För att någon ska gå in och skriva något om en produkt eller tjänst på Internet krävs i regel något extra, nån form av motivation. Tyvärr är det i regel att någon är missnöjd, på gränsen till skitsur för att det ska hända. Om du köper en TV till sovrummet och allt fungerar som det ska är det bra, men var ärlig, hur ofta är det bra nog för att du ska sätta dig ner och skriva en recension på Internet om det? ”Jag vet, jag loggar in på Pricerunner och skriver en genomtänkt och bra recension om det här, världen måste veta allt om min TV i sovrummet”, hur ofta har du tänkt så?

Med detta i bakhuvudet, borde inte de flesta recensioner vara negativa? När folk är förbannade vill de gnälla av sig, när folk är glada är allt som det ska. Ändå är det inte så. Hela 60 % av alla recensioner på Amazon är femstjärniga. Otroligt. Tittar man på recensioner med 4-5 stjärnor är det hela 80 % av alla recensioner. Det känns som om något inte riktigt stämmer här. Var finns alla dessa miljontals konsumenter som känner att just deras köp av en TV, en eltandborste, stödstrumpor, näs- och öronhårstrimmers eller vad det nu kan vara är så fantastiskt att de måste berätta för hela världen om det, i detalj?

Svaret är nog tyvärr lika enkelt som det är trist. De finns inte. Istället finns en relativt okänd bransch som livnär sig på att skriva positiva recensioner av produkter, i bulk. 50 positiva recensioner för 5 000 spänn, som hittat. En för en femhundring. Ur ett marknadsföringsperspektiv ett riktigt klipp. Uppskattningar från experter (Prof. Bing Liu, Department of Computer Science, University of Illinois at Chicago) är att minst en tredjedel av alla recensioner är fejk eller automatgenererade. Hur många utöver dessa som skrivs av underbetalda journalistikstudenter som försöker hanka sig fram i en döende bransch går bara att spekulera i. Det jag frågar mig är, går det att bekämpa? Kommer något att göra det? Om inte, hur kan vi integrera detta i den befintliga mixen av marknadsåtgärder på nätet?