LinkedIn tar efter Twitter och Facebook.

Onsdag 4 Juni släppte http://www.marketingland.com/ information om förändring som skett inom design av profilerna på LinkedIn. Dock gäller denna funktion endast premiummedlemmar än så länge men kommer framöver att bli tillgängligt för alla användare. Uppdateringen är inspirerad av liknade förändring som redan finns tillgängligt hos de andra sociala medierna exempelvis Twitter och Facebook.
Designen utvecklas med en större bakgrundsbild som gör profilen mer attraktiv och effektiv. Den kan därför vara till fördel för dem som använder LinkedIn som ett verktyg för digitalt cv. Bakgrundsbilden kan även användas likt en banner för intresse eller något annat som du ägnar mycket tid åt och därför definierar dig.

Content
(Källa: Marketingland.com)

LinkedIn har även utvecklat andra värdefulla funktioner som kan hjälpa dig som vill synas på LinkedIn. Optimeringen som utförs för att synas högt upp på Google är något som LinkedIn nu har tillämpat och erbjuder sina användare att välja sökord som de vill kopplas ihop med och har därför större chans att synas i sammanhang som användaren faktiskt är aktiv inom och har kunskap om. Personer som saknar ditt namn men har minne av dig från ett speciellt sammanhang har nu lättare att hitta dig och ta kontakt. Relevant för att bevaka trafiken på din profil har LinkedIn nu gjort det möjligt att se vilka som har besökt din profil de senaste 90 dagarna. Du kommer även kunna utvärdera resultat för hur du ligger till av top 100 i jämförelse med dina kontakter gällande visningar av din profil. Också till fördel för din synlighet i söklistan har man valt att visa mer av informationen som du har på din profil för att verka mer beskrivande och underlätta för personer som söker efter nya kontakter och där inte behöva gå in på profilen om personen egentligen är intresserad.

Linkedin är ett perfekt verktyg för dig som vill marknadsföra dig själv eller din verksamhet i ett brett media med möjlighet att nå ut till just dina målgrupper. Vill du ha hjälp med det? Våra mediaplanerare berättar hur. Läs mer här.