Lär dig mer i Google analytics

Kanaler med flera kanaler
Om du har aktiverat e-handelsmätning och/eller målmätning på dit analyticskonto så kanske du har lagt märke till rubriken ”kanaler med flera kanaler” under rubriken konverteringar i menyn på högersida. Kanaler med flera kanaler är Googles inte helt lyckade försök att översätta ”multi chanel funnels” till svenska. Under den här kryptiska rubriken så döljer sig flera intressanta rapporter, där man på olika sätt kan följa besökare fram till en konvertering.

kanal med flera kanalerOfta besöker en besökare sajten flera gånger innan ett köp eller en målomvandlig genomförs. Förutom statstik om nya, återkommande och unika besökare så finns det inte särskilt mycket information kring detta i de flesta analyticsrapporterna. Under ”kanaler med flera kanaler” hittar man dock flera rapporter med statstik kring fördröjningar, antalet besök före en konvertering, mm.

Det finns dock en begränsning med de här rapporterna och den kommer sig av att Analytics använder sig av cookies för att identifiera en besökare som återkommande vilket gör att en besökare som byter enhet (besöker sidan både på jobbet och hemma, hittar sidan via mobilen men använder datorn vid nästa besök, etc.), webbläsare eller tar bort cookies betraktas som en ny besökare.

Vi ska nu titta lite närmare på tre av rapporterna under kanaler med flera kanaler, ”Bästa konverteringssökvägarna”, ”Fördröjning” och ”Konverteringsvägens längd”.

Fördröjning

I fördröjningsrapporten kan man se hur många dagar det dröjde från första besöket till ett köp eller en målkonvertering. Man kan också se konverteringsvärdet eller intäkten vid olika fördröjningar men det kräver att man har e-handelsmätning eller har angivit målvärden.
Rapporten kan t.ex. se ut så här:
fördröjning

Konverteringsvägens längd

I den här rapportern hittar man information om hur många gånger en besökare besöker sajten före ett köp eller en målkonvertering.
Rapporten kan t.ex. se ut så här:
konverteringslängd

Bästa konverteringssökvägarna

Från rapporten ”konverteringsvägens längd” kan man oftast utläsa att ett antal köp eller målkonverteringar skedde först efter flera besök på sajten. Då kan det vara intressant att veta hur besökarna hittade sajten vid första besöket och om de sedan återkom till sajten via samma trafikkälla vid efterföljande besök. I rapporten ”Bästa konverteringssökvägarna” kan man se trafikkällorna för varje besök fram till en konvertering.
Rapporten kan t.ex. se ut så här:
konverteringssökvägarna

Den första raden ska tolkas som att tre besökare har hittat sidan via en organisk sökning och därefter återkommit via direkttrafik och vid det senare besöket har det skett ett köp eller en målkonvertering.
Den andra raden kan tolkas som att två besökare först hittat till sidan via en sponsrad länk på en sökmotor sedan återkommit en andra gång via samma trafikkälla (men inte nödvändigtvis samma sökord) och vid det besöket har det skett ett köp eller en målkonvertering.