Konkurrensen om sökmotoraktivitet

Steve Ballmer, Microsofts vd, har framfört att Microsoft kommer ta upp kampen med Google om sökmotoraktivitet. I Europa tänker Microsoft satsa på att bygga tre forskningscentrum med fokus på internet för att få fram programvara som kan utmana Googles sökmotor. Inom en månad (läs november) kommer Microsoft också släppa ett nytt operativsystem som kallas Windows Cloud. Till skillnad från Microsofts tidigare operativsystem innebär cloud computing, datormoln, att operativsystemet körs från Internet och behöver inte installeras på datorn. Microsoft har därmed framtagit ett alternativ till Googles Google Apps med möjligheter att erbjuda mjukvara över Internet.

Samtidigt som Microsoft Office länge varit standard i skolor och företag har man sett tendenser där allt fler och framför allt mindre företag börjat gå över till andra billiga alternativ. I Kina har t.ex. piratkopior varit ett stort hot och tvingar Microsoft att dumpa priserna. Microsoft har extrem stark ställning men det finns också ett stort utbud av små konkurrenter. Konkurrenter som också erbjuder alternativ som är gratis t.ex. OpenOffice som bygger på öppen källkod och Google Apps som finansieras av reklam.

Nils Molin, vd för analytikerhuset IDC i Sverige, har en poäng med att det är svårt för andra att konkurrera med Microsoft Office. På IDG skriver de att storföretagen tvekar inför att flytta över verksamhetskritiska program till Googles gratis programvara. Googles Europachef Nikesh Arora ger till svar att det är helt naturligt och menar att det tar tid att vinna ett sådant förtroende som Microsoft byggt upp. Nils Molin menar däremot att det är ett handikapp i yrkeslivet att inte vara förtrogen med de vanligaste dataprogrammen.

När nyhetsbyrån TT gjorde en undersökning om gratisalternativ till Microsoft Office fanns dock inte Google Apps med som ett alternativ utan valet föll istället på OpenOffice. Enligt Ulf Karlsson, it-chef på TT föll valet på OpenOffice eftersom ingen använder sig av Google Apps.

Google står nu för en utmaning att bevisa att tjänster i datormolnet är lika bra som de lokalt driftade, inte bara billigare. Nikesh Arora, Europachef på Google menar att övergången till Google Apps är enklare för små företag. Då större företag har större it-infrakturer att se efter och där ett byte kan innebära stora tidsförluster och kostnader.

Kanske har TT rätt om att ingen använder Google Apps. Google är ett ungt tillväxtföretag som ännu är i utveckling, där hälften av Googles tjänster fortfarande är i betastadiet fast att det gått flera år efter att de lanserades. Samtidigt har börsvärdet för Google halverats sedan toppnoteringen i november 2007 och antalet klick på Googles annonser har börjats plana ut. Nikesh Arora tror att det finns fler orsaker till att kunderna tvekar inför program som tjänster. Han hävdar att man ur säkerhetsskäl drar sig för att lägga e-post och dokument på andra servrar. Han menar att det samma gäller för kontokortsuppgifter.

Det är dock inte bara Google och Microsoft som slåss på området cloud computing. Oracle offentliggjorde nyligen samarbetsprojekt med både Amazon och Intel.