Introduktion av avancerade platslänkstillägg

Google jobbar kontinuerligt med att förbättra möjligheterna för oss annonsörer. Här följer en av deras senaste uppdateringar som vi hoppas kommer komma till Sverige inom en snar framtid.

För de som har använt sig av platslänkstillägget vet hur användbart de kan vara. De ger användarna fler alternativ och ger annonsörerna fler klick, i genomsnitt är klickfrekvensen 30% högre för annonser med platslänkstillägg än utan.
Igår så presenterade Google ett experiment som haft ett av deras starkaste resultat. Den fungerar genom att ta texten från annonser på ditt konto som är relaterade till dina platslänkar. För att bäst beskriva detta så har vi ett exempel på annonser för en pizzeria, normalt så visas dina platslänkslänkar så här:

 

Nu låt oss säga att ditt konto har följande textannonser:

 

Med det avancerade platslänkstillägget så kan annonserna nu se ut så här:

 

För att vara berättigad måste din annons med hemsidalänkar visas ovanför Googles sökresultat och ditt konto måste innehålla aktiva annonser med nära anknytning till de hemsidalänkar i din kampanj. I tester rapporterade annonsörer med avancerade platslänkstillägg att det var mer användbart och relevant. Och klickfrekvensen var betydligt högre än samma annons med traditionella platslänkar. Om ni vill veta mer om platslänkstillägg och hur ni kan använda dessa på era AdWords konton så kan ni läsa mer om dem i AdWords hjälpen.