Intervju med Googles nya Sverigechef om framtiden för sökoptimering

Stina Honkamaas är sedan sju månader Googles Sverigechef. Under en intervju med IDG berättar hon att hennes främsta uppgift hittills varit att sätta sig in i verksamheten och gjort många besök ute på marknaden i Sverige. Stina berättar att många av samtalen har handlat om hur konsumenter använder nätet och hur förändringen ser ut när det gäller marknadsföring på Internet. Stina Honkamaa berättar att det finns en oerhörd potential för företag när det gäller just marknadsföring via söktjänster. Hon beskriver Google som ett enormt starkt varumärke där hon tror på sökoptimering i grunden.

Annonsmarknaden på nätet ökar ständigt och sökoptimeringsmarknaden i Sverige är väldigt stor. Detta är kanske visserligen inte så konstigt med tanke på att marknadsförare och publicister försöker finnas där deras konsumenter är. En av tendenserna som tyder på att sökoptimeringen växer sig starkare är att användarna hellre använder en sökmotor för att hitta rätt till en webbsida än att skriva i url:en i adressfältet.

Stina Honkamaas berättar också att hoten mot Google inte är multinationella företag utan den lilla entreprenören som kommer på en briljant idé i det lilla källarföretaget, liknande Googles egna utveckling. Google står för två tredjedelar av all sökning på nätet, att googla (söka) har blivit ett alldagligt begrepp. Det annonssystem Google framför allt tjänar pengar på är AdWords och är konstruerat så att sponsrade länkar visas bredvid användarens sökresultat.

IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, har gjort en uppskattning där hela sökordsmarknadsföringen beräknas ha ökat med 70 procent bara mellan åren 2006 och 2007.

Läs hela intervjun på IDG: Det lilla källarföretaget är Googles största hot