Intervju Google Sverige

Intervju med Erik Östberg, Agency Relationship Manager på Google Sverige.



Google om Google
Det började som ett forskningsprojekt av två studenter på Stanford universitet 1996.
I dag är Google världens största sökmotor och man erbjuder dessutom flera andra online-tjänster och har över 30 000 anställda världen över.

Om man googlar ”Google” får man över 13 380 000 000 träffar. Företaget är i kraft av sin storlek och förmåga till innovation fullständigt dominerande. Online Groups nyhetsbrev Online news fick en pratstund med Erik Östberg som är Agency Relationship Manager på Google Sverige.
Han ser med spänning på den rådande utvecklingen:
– Utan tvekan går vi och hela branschen en spännande framtid till mötes. Människor lever och verkar en allt större del av sina liv online och inte minst vi svenskar är bland de mest frekventa internetanvändarna i världen, säger Erik Östberg.
Sverige och svenskarna ligger verkligen i framkant, sju av tio svenskar shoppar online, Sverige har världens mest utbredda bredbandsupkoppling och i en global jämförelse är svenskarna de mesta smartphoneanvändarna.
– Allt det här innebär en enorm potential för företagen att nå både befintliga och nya kunder. Google ser fram emot den här utvecklingen och kommer fortsätta att vara på tårna för att leverera innovativa tjänster både till våra användare och annonsörer, säger Erik Östberg.


Trots att Google är så stora är företaget omgivet av en ”mystik”, en del av mystiken kommer naturligt då företaget självfallet har affärshemligheter, men som utomstående är det även svårt att få ett grepp om företagets kultur.
Företagets dominans bidrar säkert till mytbildningen kring Google. Erik Östberg tror sig ha en förklaring till varför Google uppfattas som lite mystiskt:
– Men vi hör faktiskt allt mer sällan att vi är ”mystiska”, men generellt har det kanske varit lättare att förstå hur till exempel en restaurang eller en fysisk butik drivs än de företag som verkar på internet. I takt med att internet och onlinetjänster blir en del av vår vardag så minskar dock den osäkerheten, säger Erik Östberg och berättar att Google arbetar kontinuerligt med att bli allt mer transparenta.


I ett tjänsteföretag är ofta företagskulturen helt avgörande för att nå framgång – Erik Östberg förklarar vad han tycker är det unika med Googles kultur:
– Det är utan tvekan de människor som jobbar på Google. Jag blir ständigt överraskad över hur drivna och innovativa mina kollegor är. Dessutom får vi ju jobba inom ett oerhört spännande område där Google på många sätt ligger i framkant. Här finns en genuin tro på kreativitet och förmågan att genom innovationer förändra och till och med förbättra världen. Dessutom är kamratskapet gott, vi har väldigt kul tillsammans!


Som sökmotor är Google fullständigt dominerande. Erik Östberg menar dock att positionen som marknadsledare inte är självklar och kan försvinna snabbt.
– Vi är helt beroende av förtroendet från våra användare, det viktigaste för oss är att vi ständigt kan leverera den bästa upplevelsen för dem. Om vi inte lyckas med det så är andra aktörer endast ett klick bort. Med den insikten som utgångspunkt så försöker vi kontinuerligt att ligga i framkant vad gäller innovationer och användarupplevelser, genom att exempelvis förbättra och utveckla Google Sök.
Osäkerheten och de snabba förändringarna online gör det svårt att sia om framtiden. Hur Google står sig om fem år vågar inte Erik Östberg spekulera om:
– Utvecklingen går enormt snabbt, ta bara den mobila revolutionen som ett exempel, och hur vi söker efter information om fem år skulle kunna skilja sig en hel del mot hur det ser ut idag. Vi försöker ständigt att anpassa och utveckla våra produkter utifrån ny teknik och nya användarbeteenden.


För att inte bli omsprungna arbetar Google hårt med att hela tiden utveckla sitt erbjudande.
Vad ser du för risker för Google i framtiden?
– Precis som att Google startades i ett garage av två studenter så kanske det just nu sitter andra studenter i ett garage med en idé och lösning som revolutionerar internet i grunden. Därför satsar Google mycket på innovation, vi kan aldrig luta oss tillbaka utan måste fortsätta skapa det användarna vill ha.

















Erik Östberg, Agency Relationship Manager på Google Sverige.




Av Staffan Erfors