Internetmarknadsföring Del 2 – Mobilanpassning

Mobilanvändningen har ökat avsevärt i Sverige under de senaste åren, bara mellan åren 2009-2011 ökade mobilanvändadent med hela 300 %. Drygt en halv miljon svenskar äger idag en iPhone.
För att kunna verka på en konkurrensutsatt marknad är det idag absolut nödvändigt med en mobilanpassad hemsida.
– Alla produktioner som vi gör idag är anpassade för mobiler och surfplattor, det ser vi som en självklarhet, säger Fredrik Elneus, produktchef för hemsidor på Getupdated.

Om din hemsida inte fungerar bra i mobilen kan dina kunder inte använda din hemsida på ett optimalt sätt och därmed inte ta del av dina erbjudanden och funktioner när de besöker den via mobilen.

Omkring 45 procent av Sveriges befolkning i åldern 16-74 använder en mobiltelefon för att skicka eller ta emot e-post eller titta på nyhetssajter. Det visar SCB:s undersökning ”IT bland individer 2012” där bland annat olika användningsområden för mobilen har undersökts.
Det är också vanligt att delta i sociala nätverk, använda GPS-applikation samt att spela spel eller ladda ner spel, bilder, videos eller musik i mobilen. Mellan 36 och 40 procent av befolkningen använde mobiltelefonen till någon av dessa aktiviteter. En lägre andel, 9 procent använde podcast-tjänster och 5 procent har läst eller laddat ner e-böcker.

Läs mer om mobilanpassade hemsidor

Läs de andra två delarna av Internetmarknadsföring – Hemsidor
Internetmarknadsföring Del 2 – Hemsida i WordPress
Internetmarknadsföring Del 2 – SEOCMS