Annonsering på Instagram

Vi har länge gått och väntat på detta besked och nu är det här. Instagramsynlighetens kostnadsfria dagar börjar gå mot sitt slut. Att det sedan länge har kostat att sponsra instagrammares inlägg är ingen hemlighet men inom väldigt snar framtid kommer det alltså nu även finnas möjlighet för annonsering. Till en början inleds detta för användare i USA men det kommer med största sannolikhet att rullas ut i resten av världen inom kort.

Imorse dök ett nyhets-/ursäktsinlägg från Instagram upp i mitt nyhetsflöde på Facebook. Instagram går ut med att de sätter igång med annonsering och att de till en början kommer gå ut försiktigt med snygga bilder och videoklipp i hög kvalitet från redan stora etablerade varumärken. De understryker även att användarna kommer ha fortsatt kontroll då de kommer ha möjligheten att gömma inlägg som inte är av intresse.

Företagets förhoppning är att annonserna uppfattas som naturliga och kreativa. Reaktionerna hittills är blandade men vi hoppas och tror att detta blir ett steg i rätt riktning för att annonsörer ska kunna nå en relevant målgrupp. Instagram baseras mycket på rekommendationer och givet att detta förtroende fortsätter att växa tror vi att vi kan uppnå riktigt bra annonseringslösningar och sammarbeten.