Inget varumärkesskydd på Google

Fram tills nu har det varit möjligt för företag att förhindra  att annonsörer använder sig av skyddade varumärken vid annonsering på  Google Adwords. I ett pressmeddelande säger Google idag att  det nuvarande varumärkesskyddet kommer att upphöra den 14 september.

I pressmeddelandet på Mynewsdesk.com säger Stina Honkamaa, Sverigechef på Google, att ”Europeiska Unionens  Domstol har bekräftat vår rätt att tillåta annonsörer att bjuda på  sökord som motsvarar tredje parts varumärken”. Även om detta innebär att  det blir fritt fram att annonsera på konkurrenters eller  leverantörers varumärken, så kan dessa fortfarande anmäla en annons till  granskning hos Google, vilka sedan tar ställning till om den är lämplig  eller om den utgör ett övertramp. Enligt Honkamaa innebär detta  minskade varumärkesskydd en ökad relevans för Googles användare och  därmed bidra till att göra sökmotorn än bättre för användarna.

Läs mer om Google Adwords på Getupdated.se. Fler artiklar om Googles ändrade policy gällande varumärkesskydd hittar du på GP & Dagens Media.