Ingen gillar att bli uppringd av telefonförsäljare

Jag har aldrig varit en person som litar på telefonförsäljare. Deras påträngande tjat och ihärdighet utmynnar allt som oftast i att jag spenderar större delen av våra samtal med att kritiskt granska säljteknik samt poängsätta telefonrösten på andra sidan linjen.

Den senaste tidens skriverier i medierna har handlat mycket om ett problem som har varit och med största sannolikhet kommer fortsätta vara högst aktuellt. Diskussionerna behandlar ämnet telefonförsäljare och lyfter svårigheten i att filtrera och behålla den information som faktiskt både är relevant och otroligt användbar för företag. Utfallet av detta blir att försäljning minskar och kunskap går till spillo. I takt med att säljare tvingas lägga oändligt mycket tid på människor utan något som helst intresse av att lyssna, minskar även kundernas förtroende då de fortsätter överösas av klyschor och avtrubbade argument.

”Nix” telefonspärr har idag en stor del av Sveriges privatpersoner som användare. Diskussionen om huruvida spärren ska gälla även för företag har varit på tablån ett flertal gånger samtidigt som Konsumentverket och Post- och telestyrelsen har uttryckt sin önskan om en ny, skärpt lagstiftning angående telfonförsäljning. Konsekvenserna med ett sådant spärregister eller ett eventuellt förbud mot säljsamtal utan kundens tillstånd, skulle innebära stora problem för telemarketingbranschen.

Oavsett vad din och min syn på telefonförsäljning är kvarstår det faktum att säljare besitter relevant kunskap om diverse produkter. Har vi tid att ta till oss och bearbeta denna kunskap kan vi helt klart se säljsamtal som ett tidseffektivt sätt att fastställa väsentliga beslut både rörande företagets budget men även gällande företagets synlighet och framgång. Bemöter vi inte dessa med fokus och expertis riskerar vi att gå miste om de möjligheter som erbjuds.

Vi på medieplanering har varit specialicerade och fokuserade på dessa samtal i 10 år. Vi kan digitala marknadsföring utan och innan, vi har stor erfarenhet av olika branscher och vi har förmågan att möta dessa samtal med fokus och expertis. Vill ni bli avlastade från telefonförsäljning och samtidigt säkerställa att säljsamtal av värde fångas upp så hjälper vi gärna till.

Vill du veta mer om hur du hanterar telefonförsäljare? Tveka inte att kontakta oss på Getupdated!

Läs även om bluffakturor och hur du skyddar dig mot bedrägeri i våra tidigare inlägg Bluffkatalogerna flyttar ut på nätet och i inlägget Enkla tips på hur man bemöter blufföretagens säljare.

/ Mimmi Doutsis, Medieplanerare på Getupdated