Hur skriver man AdWords-rubriker (PPC)?

Idag tänkte jag ge er lite tips på vad man bör tänka på när man skriver AdWords-annonser. En bra utformad annons ger oftast mer klick per visning vilket i sin tur resulterar i en högre CTR (click through rate). Genom högre CTR kan man höja kvaliteten på kampanjen, vilket ger en lägre klickkostnad.

Rubriken är den viktigaste delen av annonsen eftersom den skiljer sig i både storlek och färg från resten av texten. Det är den texten som fångar intresset. En viktig regel är att alltid försöka använda ett utvalt sökord i rubriktexten och givetvis skall innehållet i annonserna alltid vara relevant till verksamheten och sidan som besökaren hamnar på när denna klickar sig vidare.

Rent textmässigt är det bra om man kan göra kunden nyfiken genom att använda slagkraftiga ord som till exempel ”hemligheten” eller ”avslöjande”.

Rubrikexempel: Hemligheten bakom AdWords

Att sätta ett frågetecken i rubriken är också ett bra sätt att skapa intresse.

Rubrikexempel 2: Vill du lära dig AdWords?

Google Adwords (PPC)

Ord som ”ladda ner” och ”gratis” har alltid bra effekt. Tänk på att inte använda vilseledande annonser, om ni skriver att något är gratis så ska det också vara det.

Rubrikexempel 3: Gratis AdWords support

Stora bokstäver och prisuppgifter är bra för att lyfta fram en bra produkt eller pris, speciellt tillsammans med ord som ”nu” och ”idag”. Detta måste göras med måtta, för skriver en hel annons med stora bokstäver så godkänner inte Google annonsen.

Rubrikexempel 4: Startpaket kostar NU 1 kr

Detta var några småtips som jag hoppas kan hjälpa er när ni skapar annonser till era AdWords-kampanjer. Kom ihåg att alltid följa AdWords riktlinjer när ni skapar annonserna, mer om dem hittar ni på AdWords policycenter.